Seat aposta pel transport de mercaderies per tren en nom del medi ambient i l'estalvi social

El transport de mercaderies per ferrocarril a Catalunya i Espanya no representa ni un 4%. Tot i això, el cost social del transport per tren és una quarta part que en camió. És a dir, que si transportem 1.000 tones de mercaderies per camió costarà 80 euros per quilòmetre enfront dels 20 que costa si es fa en tren. Per tant, representa un benefici per al contribuent alhora que s'està beneficiant el medi ambient. Algunes empreses ja comencen a plantejar-se seriosament aquesta alternativa. És el cas de la companyia automobilística Seat.
2 min
Seat posarà en marxa una iniciativa empresarial que sens dubte comportarà beneficis per al medi ambient. L'empresa automobilística Seat rubricarà un conveni amb Ferrocarrils de la Generalitat i el Port de Barcelona per transportar amb tren, fins al port, els cotxes que es fabriquen a la factoria de Martorell. El conveni, que es començaria a aplicar l'any 2007, suposarà que uns 10.000 camions carregats amb vehicles d'aquesta marca deixin de circular cada any entre Martorell i Barcelona. A la companyia li pot arribar a costar entre un 30 i un 40% més car portar els 130.000 cotxes a l'any amb ferrocarril, però no patirà les pèrdues que suposa haver de passar per una ronda del Litoral cada cop més congestionada, l'anomenat cost social del transport. Evitant el transport per carretera s'estalvien retencions, temps i diners perduts i emissió de gasos contaminants. Amb el transport de mercaderies per tren en surt beneficiat el medi ambient i, de retruc, la butxaca del contribuent ja que, segons Manel Villalante, director de coordinació i expansió dels Ferrocarrils, el cost social d'aquest és una quarta part del cost de transport en camió. Aquestes despeses es calculen en funció d'accidents, soroll, pol·lució, canvi climàtic, natura i paisatge i efectes urbans del transport. En deu anys, amb la nova línia de mercaderies de tan sols 35 quilòmetres, els catalans ens haurem estalviat més de dos milions d'euros. A Espanya, els camioners acaparen el 88% del transport de mercaderies. El 12% restant se'l reparteixen el vaixell, el ferrocarril i l'avió. Actualment, a Catalunya es transporten menys del 4% de mercaderies per ferrocarril. A la resta d'Espanya es registra un tant per cent semblant, mentre que a la Unió Europea es dobla el percentatge. Però, on realment el transport per ferrocarril és una pràctica habitual és als Estats Units, on el 40% de mercaderies es transporten amb aquest mitjà.

Avui és notícia