Treballs dels bombers en el punt on es va estavellar l'avió d'Air India
Treballs dels bombers en el punt on es va estavellar l'avió d'Air India (EFE/EPA/Siddharaj Solanki)

Accident d'Air India: troben en un terrat una de les dues caixes negres de l'avió

Mentrestant, continuen les investigacions de les causes de l'accident amb la recerca de proves sobre el terreny, a la ciutat d'Ahmadabad

Redacció/AgènciesActualitzat

L'endemà de l'accident de l'avió d'Air India que va deixar més de 290 morts la investigació oficial, liderada per l'Oficina d'Investigació d'Accidents d'Aeronaus de l'Índia (AAIB), se centra en la recerca de les dues caixes negres.

De moment se n'ha trobat una. L'han localitzat al terrat de l'edifici on va impactar l'aeronau i, segons les autoritats, es treballa intensament sobre el terreny per trobar la segona, així com tota mena d'elements i proves que aclareixin les causes de l'accident. 

Les caixes negres inclouen un Registrador de Dades de Vol (FDR), amb els paràmetres tècnics, i un Registrador de Veu de la Cabina (CVR), amb l'àudio, amb l'objectiu principal de facilitar la investigació.

A banda de la informació obtinguda de les caixes negres, els investigadors han descartat que la causa del sinistre fos un ocell. Ara s'investiguen altres possibles incidències com avaries al motor o als alerons i per què el tren d'aterratge va quedar obert després de l'enlairament de l'avió. 

També pot aportar informació important el testimoni de l'únic supervivent de l'accident, Ramesh Viswashkumar, el ciutadà de 40 anys amb nacionalitat índia i britànica que va poder sortir pel seu propi peu de l'aeronau sinistrada.

Tenint en compte el nombre de persones que anaven a bord, el d'aquest dijous és el pitjor accident d'una aerolínia comercial des del vol 17 de Malaysia Airlines el 2014. 

L'últim accident d'aquesta magnitud d'Air India va ser el vol 182 el 1985. En aquella ocasió, un Boeing 747 va ser destruït per una bomba sobre l'Oceà Atlàntic i van morir 329 persones.
 

Una gravadora digital de vídeo

A la zona del sinistre, els cossos de recerca han recuperat una gravadora de vídeo digital (DVR) que podria aportar un context visual a la investigació sobre les causes de l'accident.

La DVR d'un avió enregistra imatges de càmeres internes que es poden fer servir per a seguretat o entrenament, tot i que instal·lar-les no és obligatori i varia segons l'aerolínia i el model de l'avió. Tenen una funció diferent de la de les caixes negres, que sí que són obligatòries en tots els vols comercials.

Tot i que no són pròpiament caixes negres, les imatges que pugui contenir la DVR podrien complementar la investigació de forma significativa i aportar imatges a les dades tècniques i els enregistraments de so.

Esbrinar què va fallar

Després d'una catàstrofe aèria com la del vol AI171 a la ciutat d'Ahmedabad s'activa un complex protocol d'investigació internacional dissenyat amb un únic objectiu: esbrinar què va fallar perquè un accident d'aquest tipus no es torni a produir.

Aquest procés, regulat pels manuals de l'Organització d'Aviació Civil Internacional (OACI) pot comportar una tasca de mesos o fins i tot de més d'un any. Segons l'annex 13 de l'OACI, és l'autoritat aeronàutica del país on passa el sinistre qui es converteix en la responsable principal de la investigació.

Tanmateix, no s'actua en solitari. El protocol internacional estableix la participació obligatòria d'altres països clau. El més rellevant és el país que ha dissenyat i fabricat l'avió accidentat.

En tractar-se d'un Boeing 787-8, un equip de la Junta Nacional de Seguretat en el Transport dels Estats Units, considerada l'agència d'investigació d'accidents de transport més prestigiosa del món, ja ha confirmat que es desplaçarà a l'Índia per col·laborar estretament amb el procés. 

Mentre continua la investigació, el govern de l'Índia està estudiant paralitzar tota la flota d'avions Boeing 787-8 "Dreamliner" del país per sotmetre-la a una revisió de seguretat després de l'accident d'aquest dijous, segons ha anunciat la televisió nacional NDTV. 

També tenen dret a enviar representants tant el país de l'aerolínia --en aquest cas l'Índia-- com qualsevol altre estat amb un nombre significatiu de víctimes entre el passatge de l'avió, com és el cas del Regne Unit.

Restes de l'avió estavellat a l'oest de l'ïndia
Restes de l'avió estavellat a l'oest de l'Índia (Reuters/Amit Dave)

Fuselatge, trossos de l'aeronau i ADN 

Davant de les restes de l'accident, es planteja un autèntic trencaclosques forense paral·lel a la recuperació de les caixes negres. Una tasca meticulosa sobre el terreny destinada a compilar tota mena d'evidències.

És molt important el procés de documentar i situar sobre el mapa la distribució de totes les restes del fuselatge i els components despresos de l'aeronau. 

El patró de dispersió dels elements i la runa i el grau de fragmentació poden oferir pistes vitals sobre la dinàmica de l'impacte: si l'avió es desintegra a l'aire, si hi ha una explosió, o si l'impacte es produeix deixant l'estructura de l'aeronau relativament intacta.

Cada peça és un  fragment d'un immens puzle. Alhora, s'activa el complex protocol DVI (Identificació de Víctimes de Desastres). Com ha explicat el ministre de l'Interior indi, Amit Shah, el procés d'identificació de les víctimes es portarà a terme principalment mitjançant proves d'ADN.  

Fins ara s'han recollit més de 200 mostres, tot i que falten desenes de proves principalment dels passatgers estrangers, la majoria britànics.  
 

Informe final

Un cop recuperada la informació del Registrador de Dades de Vol i analitzades totes les dades del lloc del sinistre comença la fase més prolongada i minuciosa de la investigació.

Els experts creuen i validen la informació de les caixes negres amb els registres de control del trànsit aeri, l'historial de manteniment de l'avió i els tripulants, i les dades meteorològiques del moment de l'accident. 

Tot i que és possible que s'emeti un informe preliminar amb les primeres troballes al cap de pocs mesos, les normes internacionals estableixen que la investigació s'ha de completar en el termini de dotze mesos, sempre que sigui factible. 

L'objectiu final és la publicació d'un informe públic exhaustiu. Aquest document detalla la cadena d'errades i les causes probables de l'accident. 

ARXIVAT A:
L'Índia
Anar al contingut