Un error informàtic paralitza durant una hora el trànsit aeri al Regne Unit
L'avaria a l'ordinador que controla tots els vols de la Gran Bretanya ja s'ha solucionat. A primera hora del matí, el problema ha obligat a suspendre la majoria de vols de la Gran Bretanya. Ara ja s'ha reprès l'activititat als aeroports de Manchester, Bristol i Birmingham. Al de Heathrow, el més gran del país i un dels més importants d'Europa, també es torna a operar amb normalitat. Les autoritats aèries de la Gran Bretanya garanteixen la seguretat a tots els vols. La previsió, però, és que els problemes s'arrosseguin durant tot el dia. A Espanya, onze vols tenen retards.
3 min
El Servei Nacional del Trànsit Aeri (NATS) britànic ha anunciat que el sistema de control de vols està "plenament operatiu" després que l'ordinador que controla el sistema al centre de Swanwick, al sud d'Anglaterra, s'ha avariat cap a les sis del matí, segons ha dit un portaveu del NATS citat per la cadena BBC. "El nostre sistema informàtic està ara plenament operatiu", ha dit Adrian Yalland, i ha precisat que ja que "la seguretat és la nostra principal preocupació, estem treballant per assegurar que els aparells que volen i han d'aterrar podran fer-ho". Poc abans, el NATS havia confirmat l'avaria en el sistema que controla els vols en tot el territori britànic, però havia assegurat que la seguretat estava garantida per als passatgers en vol. L'avaria en el sistema informàtic ha provocat la suspensió de la majoria dels vols que havien de sortir dels aeroports britànics, ja que els controladors aeris, que operaven manualment, havien donat prioritat als avions que volaven. Segons ha dit Yalland, "l'error estaria relacionat amb el sistema de processament de dades" i ha explicat: "La raó per la qual els avions s'han quedat a terra és perquè no podíem permetre que s'enlairessin, ja que això hauria afegit més complicacions i volíem garantir la seguretat dels vols en l'aire." En aquest sentit, el portaveu del NATS ha indicat que no té coneixement del nombre de vols que s'han vist afectats per aquest incident ni quant duraran els endarreriments. Els aeroports de Manchester i Bristol asseguren que els seus sistemes de control de vols ja han tornat a funcionar, i en la majoria dels aeroports, segons la BBC, s'aconsella als passatgers que facturin amb normalitat, si bé es tem que els retards es mantinguin durant tot el dia. A més, s'ha advertit els passatgers que es posin en contacte amb les seves companyies aèries per informar-se sobre els vols abans de desplaçar-se als aeroports. L'errada en el sistema informàtic del control aeri de Swanwick també ha provocat nombrosos retards de menys d'una hora en onze vols entre el Regne Unit i diferents aeroports espanyols. Així ho han confirmat fonts d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA). A Catalunya no s'han anunciat cancel·lacions, però British Airways ha anul·lat un vol procedent de Heathrow que havia d'arribar a Barajas a dos quarts de cinc. A l'aeroport del Prat s'han registrat fins ara retards d'uns tres quarts d'hora. L'aeroport de Girona no s'ha vist afectat per aquest problema, però sí el de Reus. En concret, s'ha registrat un retard d'una hora i mitja en un dels vols de Ryanair provinent de l'aeroport anglès de Stansted. El centre del control aeri de Swanwick es va inaugurar el 27 de gener del 2002, sis anys més tard del previst, i és un dels més grans del món. En aquestes instal·lacions treballen 800 controladors.