Consells per comprar joguines aquest Nadal, segons l'edat
"Jugar és tan important com menjar o sentir-se estimat", explica Claudia Díaz, cofundadora, juntament amb Carmen Granados, de la plataforma Jugar i Jugar. A "El matí de Catalunya Ràdio" ens dona consells i recomanacions sobre jocs i joguines adequades per a cada edat. I és que el joc té molta més importància de la que hi donem i, com diu ella, com més anys siguem nens, millor!
Consells generals: abans de començar a jugar
Els jocs i joguines han de complir uns requisits imprescindibles:
1. Han de ser evolutives, servir-li en diferents etapes de joc.
2. Duradores, per no haver-ne de comprar tantes; millor joguines de qualitat, si pot ser.
3. Que siguin un repte interessant però que no els frustri; ni massa fàcil ni massa difícil. Saber triar és tot un art!
4. Que tinguin en compte el moviment corporal, els nens s'han de moure.
5. No cal que els nens tinguin tauletes; els allunyen del que necessiten i els adormen el cervell.
6. Tampoc han de tenir el que volen només perquè tothom ho té; hem d'intentar resistir-nos a les pressions. Oi que tampoc els donem llaminadures sempre que volen?
Una altra regla d'or del joc és que els nens sempre necessiten els seus iguals:
No cal que els pares juguin amb els nens; només de 0 a 3 anys necessiten els adults per jugar.
De 0-1 any
És una fase en què necessiten que els ajudem a apropar-se a la vida real i a la natura amb textures, rampes, calaixos.
Els hi calen joguines sensorials, no visuals; riquesa sensorial variada: joguines fredes, rugoses, llises, toves, naturals Tenir cinc peluixos diferents no aporta res.
D'1 a 3 anys
És la fase d'imitació, en què volen fer el que fan els seus adults de referència.
Els hi calen joguines per imitar, que afavoreixin el moviment i que no siguin gaire complexes: escombra, recollidor, aspiradora, pala de jardí, eines, planxa, cuineta
De 3 a 6 anys
És la fase en què comença la imaginació i els objectes poden ser coses diferents del que són.
Els hi calen jocs i joguines "obertes", poc definides, perquè puguin estimular l'infant: un camió o una nina senzills, que no tinguin unes funcions o rols atribuïts, perquè sigui el nen o nena qui decideixi si aquell camió és de bombers o per recollir la brossa.
En comptes de disfresses concretes, complements amb què la pugui crear: capes, barrets, mocadors, cinturons
De 6 a 10 anys
És la fase en què ja poden crear imatges al seu cap, poden imaginar-se un objecte sense tenir-lo físicament. També és l'etapa dels reptes.
Els hi calen materials de construcció elaborats, cabanes animals per recrear mons imaginaris clics, legos, o jocs "de projectes", és a dir, que poden durar dies.
De 10 anys endavant
És una fase en què ja tenen els interessos molt definits i ja saben el que els hi agrada, tenen moltes eines, habilitats físiques, psicomotricitat, habilitats socials És temps de jocs de taula, per jugar amb amics i acceptar les normes.
