Jocs per llegir, escriure i divertir-se confinats
Us proposem jocs que faran que els més petits estimin les lletres, els llibres, la lectura i l'escriptura. Agafeu paper i boli i preneu nota d'aquests jocs amb paraules que poden ser molt útils per a nens i nenes de totes les edats.
La Laia Vidal copresenta "Els experts" i sempre posa seny amb les seves habilitats de mare perfecta, coneixedora del folklore català i apassionada de la lectura. Però, en aquest capítol d'"Educar a casa", d'iCAT a casa, també ens parla de l'escriptura, que és tan important per a totes les etapes de creixement. "Si els infants llegeixen moltes històries, enriqueixen el seu vocabulari i adquireixen noves habilitats per confecciar els seus propis textos escrits", assegura la Laia.
Primeríssims lectors i escriptors!
Els que tot just s'inicien en la lectoescriptura necessiten idees per no perdre l'hàbit i mantenir la motivació per agafar paper i llapis i escriure les seves paraules pròpies.
Jocs de pistes, per casa: Els adults farem que els petits trobin notes que els adrecin a la pista següent i hagin de llegir-la. Després, caldrà que siguin ells els qui posin pistes als grans, i així hauran d'escriure.
Deixar missatges sorpresa per casa: Aniran dirigits als diferents membres de la família per racons inesperats de la casa. Hem de fer que en trobin, per exemple, al mirall del lavabo, sota el coixí o sota la dutxa. Poden ser missatges, rodolins o paraules afectuoses.
Escriure a parents i amics: Segur que trobem a faltar molta gent! Ho podem fer amb formats més tradicionals, com ara cartes o postals, o bé escriure correus electrònics.
Fer la llista del que cal comprar: Que siguin ells els que escriguin tot el que fa falta a casa.
Escriure receptes de cuina: Sobretot, cal que ens agradin, i també cal que després la fem.
Fer una llista de llocs on volem anar: Quan puguem sortir de casa, esclar.
Bingo de relacionar paraules: La Laura Barceló és mestra de l'escola Salvador Dalí, de Figueres, i ens proposa un joc per fomentar la lectoescriptura que es pot adaptar a totes les edats. Com s'hi juga?
- Agafem un Memory, per exemple, i fem cartolines amb les paraules. O bé el fem nosaltres mateixos: dibuixem objectes i coses que ens agradin i ho retallem, i també escrivim les paraules i les retallem
- Cadascú té el seu taulell, amb imatges diferents
- Un dels jugadors treu les paraules de la bossa:
- Si es tracta d'un jugador o jugadora de 5 anys, diu les lletres de la paraula. Si la resta ho endevinen, miren si la tenen.
- Si el nen o la nena que treu la paraula de la bossa té 8 anys, pot dir amb quina lletra comença i amb quina lletra s'acaba, i la resta de jugadors l'han d'encertar i comprovar si és entre les seves imatges.
- Si el nen o nena és més gran, pot descriure la paraula i els i les altres l'han d'endevinar, abans de comprovar si la tenen.
Què potenciem amb aquest joc? Les habilitats socials, la paciència, l'atenció, la vocalització de paraules, el so de les lletres... i la Laura Barceló hi afegeix:. "El millor és que, com que anar a comprar material és difícil, podem aprofitar els jocs i materials que tenim a casa". I, a més a més, fent-ho tu mateix encara se n'aprèn i se'n gaudeix més!
"Què hi veus a la foto?" Agafem una fotografia i mirem de respondre per escrit, amb una frase, cadascuna de les preguntes que ens farem. Qui és? Què esta fent? On és? Ho podeu fer amb qualsevol imatge; per exemple, la foto d'una revista o que tingueu a casa.
Jugar a fer el diccionari: Triem una paraula o objecte. L'infant ha d'escriure la definició real copiada d'un diccionari i, després, escriure d'altres definicions inventades. L'adult haurà d'endevinar quina era la definició real i quines les inventades.
Idees i propostes d'escriptura per als que ja són una mica més grans
Imaginar i crear històries: Més enllà dels jocs, aquests dies els podem convidar a escriure relats propis. Només cal decidir si volem participar en algun dels concursos de Sant Jordi que es proposen des de biblioteques, entitats municipals o llibreries i triar si ens decantem per la poesia o la prosa. I participar-hi.
Un butlletí de notícies: Si els costa deixar anar la imaginació, la informació és una bona solució. També pot ser un butlletí de ràdio o de televisió.
- Cal triar tres o quatre esdeveniments dels darrers dies. Per exemple, si heu cuinat una recepta i s'ha cremat o ha quedat deliciosa, experiments científics que s'hagin fet a casa o jocs de taula.
- L'infant ha de redactar el que ha passat, quins n'han estat els protagonistes i com han acabat els fets.
- Ho enregistreu, ja sigui amb vídeo o només en àudio.
- Hi podeu posar música de fons o ho podeu il·lustrar amb imatges complementàries. I fins i tot incloure-hi entrevistes amb els protagonistes!
