El documental "Comprar, llençar, comprar", seleccionat per participar a l'INPUT de Sidney
El certamen internacional de televisions públiques Input ha seleccionat dues produccions de TV3 per participar en l'edició que tindrà lloc del 7 a l'11 de maig a Sydney
El certamen internacional de televisions públiques Input ha seleccionat dues produccions de TV3 per participar en l'edició que tindrà lloc del 7 a l'11 de maig a Sydney. Són la pel·lícula "Xtrems", de TV3 i Animal films, i el documental "Comprar, llençar, comprar", emès a Sense ficció i coproduït per la cadena amb Media 3.14, Article Z, Arte i TVE.
Anualment, l'Input reuneix gairebé un miler de professionals de la televisió de 50 països per debatre al voltant dels programes més innovadors i interessants produïts per les cadenes públiques de tot el món.
"Comprar, llençar, comprar"
"Comprar, llençar, comprar"¿és un documental amb guió i realització de Cosima Dannoritzer, guardonat en certàmens internacionals com el Japan Prize, que tracta l'obsolescència programada, l'escurçament deliberat de la vida d'un producte per incrementar-ne el consum.
L'any 1928, una influent revista de publicitat en plantejava la necessitat sense embuts: "Un article que no es fa malbé és una tragèdia per als negocis." I també és una tragèdia per a la moderna societat del creixement, que es basa en un cicle cada cop més accelerat de producció, consum i malbaratament.
Basant-se en una acurada recerca de més de tres anys, i fent servir imatges d'arxiu molt poc conegudes, "Comprar, llençar, comprar" relata la fascinant història de l'obsolescència programada des dels seus orígens, cap al 1920 (quan es va formar un càrtel per limitar la vida útil de les bombetes elèctriques) fins a casos actuals que afecten productes electrònics d'última generació (iPods, impressores...) passant per la misteriosa desaparició de les mitges de niló a prova de carreres.
El documental, rodat a Catalunya, França, Alemanya, els EUA i Ghana, recull testimonis d'una pràctica empresarial que s'ha convertit en la base de l'economia moderna, i mostra les terribles conseqüències mediambientals que se'n deriven - com els enormes abocadors de "escombraries electròniques" que sorgeixen al voltant de ciutats com Accra. També presenta diversos exemples de l'esperit de resistència que està creixent entre els consumidors.
A més de documentar la història secreta de l'obsolescència programada, el film presenta l'anàlisi i l'opinió de economistes, dissenyadors i pensadors que proposen vies alternatives per salvar l'economia i el medi ambient. També inclou exemples d'emprenedors que posen en pràctica nous models de negoci que no es basen en l'obsolescència.
Una producció de Televisió de Catalunya, Media 3.14, Article Z, Arte, TVE. Amb el suport del programa MEDI. En col·laboració amb NRK, Tore Tomter, Carina Bordevich, RTBF, Claire Colart, SBS-TV Australia, Mark Atkins, Andrew Golding, TG4, Micheal O'Meallaigh, Télévision Suisse Romande (TSR), Unité des Films Documentaires, Irène Challand / Gaspard Lamunière, YLE, Jenny Westergård. Amb el suport de Programme MEDIA Plus de la Communauté Européenne.