clips

Maria Nicolau i el menú d'hospital que li van portar a la seva filla
reproduir

Maria Nicolau i el menú d'hospital que li van portar a la seva filla

Durada: 13 min

La cuinera Maria Nicolau va haver d'anar a l'Hospital de Vic per un problema de salut de la seva filla. Durant l'ingrés, van portar les safates de menjar quan pertocava, però la Maria es va quedar esparverada quan va veure el menú: pa de motlle industrial, un bric individual de suc, una gelatina amb saboritzant i una safateta amb una cua de peix i quatre pastanagues baby de les que es compren congelades. Pot ser un menú correcte des del punt de vista dietètic i nutricional, però també és un menú que no ve de gust menjar, sobretot si estàs malalt. La Maria ha reflexionat que gairebé tothom ha d'anar a l'hospital un dia o altre i ha dit que quan s'hi va gairebé sempre és un moment difícil. La xef explica que quan va pujar la foto del menú de l'hospital a les xarxes va començar un debat perquè el menjar dels centres sanitaris és un tema que interpel·la moltes persones. La codirectora i els tertulians del "Tot es mou" s'han preguntat si s'està donant la importància que pertoca al menjar dels hospitals. D'altra banda, Maria Nicolau ha comentat que també ha rebut comunicacions de persones que han menjat bé als hospitals. Per acabar, la xef ha dit que li han trucat de l'Hospital de Vic perquè, com a professional de la gastronomia, els ajudi a millorar. Helena Garcia Melero i els tertulians han estat d'acord que el model de servei de restauració dels centres sanitaris s'ha de repensar. D'altra banda, Sara Loscos ha mostrat les fotos i els missatges que han enviat els espectadors sobre la cuina hospitalària.

Li roben les dades al banc, les utilitzen per estafar una clienta i el banc no en vol saber res
reproduir

Li roben les dades al banc, les utilitzen per estafar una clienta i el banc no en vol saber res

Durada: 10 min

Jordina Bosch va rebre un SMS des del número del seu banc, el BBVA. Els estafadors tenien totes les seves dades, fins i tot dades que només podia tenir el banc, com el seu saldo exacte. Quan va rebre l'SMS, ella estava a la feina, es va atabalar i va fer la transferència de tots els seus diners al número de compte que li donaven. Reconeix que els ciberestafadors saben molt de manipulació. Els delinqüents, per fer-ho més versemblant, fins i tot li van donar hora perquè l'endemà anés a l'oficina per canviar les claus del compte. Abans d'arribar a l'oficina, ja sospitava que alguna cosa no rutllava, hi havia algun detall que l'amoïnava. Allà li van dir que era una ciberestafa, una més que han patit els clients del BBVA. El banc no ha volgut saber-ne res. El defensor del client del BBVA i el Banc d'Espanya li han dit que no té dret que li tornin els diners, perquè ella va autoritzar la transferència. L'advocada Anna Boza ha explicat que "es tracta d'un consentiment viciat perquè hi ha un engany previ". Manolo Milián Mestre ha afirmat que el banc ha fallat, perquè és al BBVA a qui li han robat unes dades que té la responsabilitat de mantenir en secret. La Jordina ha hagut de demanar diners a la seva mare per pagar les despeses de la seva petita empresa, el sou i la Seguretat Social de la persona que hi treballa i la seva cotització com a autònoma. Ella no ha pogut cobrar el seu sou des de l'estafa.

Autònoms: cremats i ofegats per la incertesa i la burocràcia
reproduir

Autònoms: cremats i ofegats per la incertesa i la burocràcia

Durada: 24 min

Moltíssims autònoms pateixen per tirar endavant, i això afecta la seva salut de diverses maneres. La Fundació Pimec, amb el suport de l'Institut de Recerca de l'Hospital del Mar, MGC Mútua i la fundació Salud y Persona, ha creat la guia "Evitar el burnout", que es pot consultar a la pàgina de Pimec, on també hi ha un enllaç per fer un test per prendre consciència sobre el que li està passant. Josep Palau explica els resultats de l'estudi: només un 4% dels participants no té cap símptoma d'estar cremat i més d'un 50% en té un nivell molt elevat. El burnout es pot definir com una síndrome d'esgotament professional, és un estat de cansament emocional, físic i mental causat per una exposició sostinguda a situacions d'estrès empresarial i laboral. Un professional de la restauració autònom, Jordi Pujol, propietari del restaurant Can Pujol de Tordera (Maresme), ha explicat el seu dia a dia. Ha recordat que la pandèmia va ser un cop molt fort i que després han anat aguantant. Actualment, al seu bar restaurant hi treballen dues persones més, però el propietari ha explicat que si ell es posa malalt no pot aixecar la persiana del negoci. Un negoci que va ser dels seus avis, després del seu pare i ara d'ell, i que sempre s'ha dedicat a la cuina casolana i a la brasa. El restaurador explica que ara hi ha molta més paperassa que en l'època del seu pare, una paperassa que en part li porta una gestoria, però que ell també fa tràmits per ajustar les despeses. Els tertulians han conclòs que la gent no sempre fa servir el petit comerç de proximitat, però després es lamenta que se'n tanquin.