Un radar a l'AP-7 a Amposta, el que més multes va posar el 2021
La xifra de 46.000 sancions suposa que de mitjana s'han imposat 126 multes diàries, 5 cada hora. Just per darrere d'Amposta, hi ha un radar a la carretera C-31 a l'altura de Platja d'Aro amb 44.000 sancions fermes.
El tercer del llistat, a la mateixa C-31, al Maresme, cau ja a 20.000
El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, explica que la col·locació de radars es decideix tenint en compte els nivells de sinistralitat en els diferents punts de la xarxa viària.
En el cas d'Amposta, el nombre d'accidents mortals i greus s'ha reduït gairebé del tot. L'últim sinistre greu en aquest tram es va produir ara fa gairebé tres anys: s'hi van veure implicats un turisme i un autobús i hi va morir una persona i 9 més van resultar ferides.
Lamiel, en declaracions a Catalunya Ràdio, diu que la reducció d'accidents a Amposta, lligada a la col·locació d'aquest radar, ha estat molt satisfactòria.
Hi ha una reducció de morts i de ferits greus de gairebé un 100%, des d'abans del radar fins després del radar, i això es continua mantenint.
Per tant, nosaltres veiem que el radar funciona i si funciona és perquè també sanciona unes actituds i unes velocitats inadequades.
En el cas del radar de Platja d'Aro, on la xifra de sancions puja a unes 44.000, la sinistralitat ha caigut en un 75%.
De fet, la velocitat excessiva és un de les principals causes dels accidents de trànsit que es produeixen a Catalunya. Així, l'any passat un 17% dels sinistres amb víctimes en vies interurbanes van estar relacionats amb aquest factor.
Una xifra que va créixer un 6% respecte a l'any 2019, que se situava en un 11,9%.
Nova estratègia de radars
El màxim responsable de Trànsit explica que constantment es revisen els radars per comprovar si es redueix el nombre d'accidents. Lamiel diu que s'estudiaran canvis als dos radars ubicats a l'AP-7 a l'altura del Baix Ebre.
El que estem notant en aquesta àrea és que no hi ha un guany especial en reducció d'accidents. A nosaltres no ens interessa posar sancions, sinó reduir la sinistralitat i per això estem disposats a revisar l'estratègia d'aquests dos radars.
Per replantejar aquesta estratègia, tant per a aquests radars com els de la resta del país, es tindran en compte els nous fluxos de trànsit que s'han donat per exemple amb l'alliberament de l'autopista AP-7.
Per una banda, hi ha variacions en la intensitat de trànsit, però per l'altra també cal tenir en compte la mescla de tipologies d'usuaris, des de camions fins a turismes i motocicletes. Uns factors que poden agreujar-se en els trams d'autopista on només hi ha dos carrils per sentit.
En aquesta línia s'ha introduït un nou tipus de radar mòbil que permet adaptar-se millor a les variacions de trànsit, segons el període de l'any quan el trànsit s'intensifica:
Hem dotat les àrees regionals d'uns radars TRUCAM d'última generació que el que faran és que hi hagi més patrullatge per l'AP-7 i s'adaptaria a períodes determinats amb trams determinats on hi hagi una intensitat de trànsit important i una barreja de trànsit molt característica, com és el cas del juliol, amb l'operació de l'estret, els períodes vacacionals interns i estatals, tràfic de mercaderies.
Recaptació
Segons fonts del Servei Català de Trànsit, el radar situat a Amposta va recaptar 1.845.730 al llarg de l'any passat, mentre que en el cas de Platja d'Aro la xifra és lleugerament superior amb 2.084.066. El tercer radar, situat a la C31 al Maresme, on es van detectar unes vint mil infraccions, la recaptació se situa en els 925.725 .
Amb aquestes xifres sobre la taula, Ramon Lamiel, fa aquesta reflexió:
Jo faria una estimació econòmica més frívola: què representa haver-se estalviat la mort d'una persona en aquests trams de carretera on hi ha els radars. Nosaltres ens ho mirem d'una altra manera: quin preu posaríem a la reducció de morts i ferits greus? No té preu.
