900 compradors de cotxes elèctrics a Catalunya queden en terra de ningú i els deneguen l'ajut
Molts dels que van comprar un vehicle elèctric a finals del 2024 van tramitar les seves ajudes el gener del 2025. Generalment, les ajudes s'han de demanar durant el mateix exercici, però en aquell moment, el 23 de desembre, el govern espanyol va aprovar un reial decret llei que ampliava el programa Moves fins al 30 de juny del 2025.
Això donava marge als compradors per fer tots els tràmits amb molta més calma, passades les festes de Nadal. És el cas del Nicolás Damián Sadofschi, que anava darrere d'un cotxe elèctric des de feia temps: "estàvem pendents del pla Moves i quan es va anunciar l'ampliació ens vam decidir".
Va comprar un Tesla el 28 de desembre, i el 7 de gener, amb la pròrroga en vigor, va fer tota la paperassa per demanar la subvenció. A principis d'estiu, però, va rebre una notificació: li denegaven les ajudes.
El motiu era que aquella pròrroga tramitada com un reial decret llei no va convalidar-se. El 22 de gener el Congrés havia tombat la llei òmnibus que incloïa la pròrroga del Moves.
El Nicolás havia fet els papers per rebre la subvenció --durant el temps que va estar vigent-- però, tot i això, li deien que no li podien admetre.
El reial decret era vigent, hem actuat conforme a la normativa d'aquell moment. Si després el van derogar, som inadmesos però sense fonament.
Des de llavors, no ha parat de reclamar el seu dret a rebre les ajudes. Va penjar un vídeo a YouTube denunciant la seva situació, va crear una pàgina web i va obrir un grup d'afectats a Telegram, que ja compta amb més d'un miler de subscrits.
Els afectats s'organitzen
Un altre dels afectats és el David Prats, que també va comprar el vehicle al desembre. El 15 de gener va registrar la documentació a l'entitat que gestiona les ajudes a Catalunya, l'ICAEN, i "tot estava correcte".
Però a principis d'estiu va rebre un correu de l'ICAEN dient-li "que canviés la sol·licitud que havia fet al gener per una de nova ja dins el Moves del 2025". Mesos després va rebre una segona resolució on constava com a inadmès, perquè el cotxe era del 2024 i no podia entrar a la convocatòria d'ajudes del 2025. "Jo no he fet res fora de termini", es queixa.
Quan vaig comprar el cotxe estava vigent, i quan he fet la sol·licitud estava vigent. Hi ha una confiança jurídica en això, no em poden dir que faci això i després deixar-me fora. És totalment injust.
En el seu cas, a més, hi ha un altre agreujant perquè també va desballestar un vehicle, que funcionava, i el concessionari el va ajudar amb 7.000 euros, que després havia d'abonar.
Ara m'he hagut de ficar en un crèdit personal per tornar aquests 7.000 euros perquè el concessionari me'ls està reclamant ja i no sé si els cobraré.
Els concessionaris reclamen un nou model d'ajudes
Des de Fecavem, la patronal catalana de la distribució d'automoció, asseguren que són conscients d'aquesta problemàtica.
"El client ve al concessionari a demanar explicacions del que està patint, però, tristament, poc el podem ajudar", diu Jaume Roure, president de Fecavem i del Gremi del motor a Barcelona.
Assegura que estan parlant amb el ministeri i "des del govern d'Espanya estan treballant per donar una solució a aquest problema".
Demanen una millor gestió de les subvencions perquè la bonificació es faci en el mateix moment de la compra: "s'hauria d'haver trobat una fórmula perquè el comprador rebés l'ajuda en el moment de la compra, no com ara, que hi ha compradors que després de dos anys encara no han cobrat".
En terra de ningú
L'IDAE, l'òrgan encarregat de distribuir els fons entre les comunitats autònomes i de dissenyar els requisits per accedir-hi, diu que "la derogació del reial decret llei 9/2024, va deixar sense efecte l'ampliació de la vigència del Moves III més enllà del 31 de desembre del 2024". Expliquen que ja s'han reunit amb l'associació d'afectats i els han traslladat aquesta informació.
L'ICAEN confirma que entre l'1 i el 22 de gener del 2025, quan estava en vigor el reial decret llei, van entrar 970 sol·licituds d'ajudes.
Expliquen que van parlar amb l'IDAE i amb l'Advocacia de l'Estat per trobar una sortida per a aquests casos, però que el posicionament que van rebre com va resposta va ser clar: eren sol·licituds que quedaven fora del termini legal de la convocatòria perquè, un cop derogat el decret llei, és com si mai hagués estat en vigor.
A l'abril es va aprovar la nova convocatòria de subvencions del Moves 2025, que a Catalunya va entrar en vigor al juliol. S'aplicava de forma retroactiva des de l'1 de gener i va esgotar-se pràcticament en un mes.
Ara hi ha milers de sol·licituds a l'espera que el pla rebi nous fons.
Des de l'ICAEN expliquen que ja han demanat una nova ampliació del pressupost per atendre tota aquesta llista d'espera.
El cas de les Balears
L'única comunitat que ha mogut fitxa són les Balears. Fa un mes van aprovar una convocatòria extraordinària amb fons propis per atendre els afectats per aquest buit legal.
En el butlletí oficial que recull la norma es reconeix que "aquesta exclusió genera un greu perjudici als interessats, atès que afecta actuacions que, en el moment de la presentació, el període per fer les actuacions era completament vàlid".
Mentrestant, els afectats ja s'estan organitzant i mirant amb un bufet d'advocats si la seva demanda pot tenir recorregut per emprendre accions legals.