
Abaixar les ràtios a la meitat a les llars d'infants: el pla del govern espanyol per al curs 2027-2028
El Ministeri d'Educació planeja una baixada de ràtios significativa a les llars d'infants, tant públiques com privades. En les classes dels menors d'un any, es passaria dels 8 infants per educadora que hi ha actualment a 4. A la classe d'un any a dos, la reducció és de 13 alumnes a un màxim de 6. I a la de dos a tres anys, de 20 nens a tan sols 8.
Aquesta és la proposta que el govern espanyol ha presentat als sindicats del sector, que s'han mobilitzat en els darrers mesos, i que preveu començar a aplicar de forma gradual a partir del curs 2027-2028, després de ser aprovada pel Consell de Ministres.
El text del decret assenyala que "seran d'aplicació des del curs escolar 2027-2028 per al primer curs del primer cicle de l'etapa i amb aplicació progressiva en els cursos escolars següents a segon i tercer, a fi que la seva plena aplicació sigui al començament del curs acadèmic 2029-2030".
La ministra d'Educació, Milagros Tolón, vol donar resposta, així, a les demandes de les educadores de primer cicle d'infantil, que s'han manifestat els últims mesos per tot l'Estat contra la massificació de les aules, la reducció de les ràtios i a favor de la parella educativa.
El Ministeri d'Educació ha fet aquesta proposta en el marc de la revisió del decret del 2010 després que les educadores infantils denunciessin ràtios de fins a 8 nadons menors d'un any per professional, 13 nens o nenes en aules d'un a dos anys, i fins a 20 en les de dos a tres anys.
El decret també regula les instal·lacions
El decret també regula que els centres de 0 a 3 anys han de tenir un mínim de tres unitats. Una aula per cada unitat amb un mínim de 2 metres quadrats per lloc escolar, i les classes per a nens menors de dos anys hauran de disposar d'àrees diferenciades per al descans i la higiene.
El text també indica altres requisits com disposar d'una sala d'usos múltiples de 30 metres quadrats, que, si escau, pot fer-se servir de menjador. Les llars d'infants també hauran de tenir un pati de jocs d'ús exclusiu del centre amb una superfície no inferior a 75 metres quadrats, i amb horaris diferenciats per a les diferents edats. En aquest sentit, el decret fixa que en cada aula dels infants de dos a tres anys ha d'haver-hi un lavabo, que haurà de ser visible i accessible, i també s'exigirà l'adequada climatització dels centres.
Durant el juliol està previst que hi hagi noves trobades entre el Ministeri i els sindicats perquè aquests fixin la postura definitiva sobre els plantejaments de l'administració estatal.
Les reaccions de sindicats, plataformes i escoles bressol privades
El sindicat CCOO valora positivament la proposta del govern espanyol i creu que suposa un gran èxit de les mobilitzacions. Tot i això, el sindicat qüestiona la seva aplicació progressiva i demana "mesures més ambicioses i àgils, com ara que tot l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu compti el doble a efectes de ràtio en totes les etapes educatives".
Tanmateix, la UGT considera que "l'assumpció d'aquestes ràtios per part de l'administració representa un avenç important per garantir una atenció educativa de qualitat en una etapa fonamental per al desenvolupament dels infants". D'altra banda, el sindicat destaca que "aquesta aposta ha d'estendre's a la resta d'etapes educatives".

Per la seva banda, les principals entitats representatives de les llars d'infants privades i d'iniciativa social de Catalunya creuen que "la reducció de les ràtios és una mesura pedagògicament positiva", però alerten que, "sense el finançament necessari, pot suposar la desaparició de la xarxa privada i d'iniciativa social del primer cicle d'Educació Infantil a Catalunya, que actualment representa prop del 40% de la xarxa educativa".
Aquestes entitats també denuncien que l'"esborrany s'ha elaborat sense cap procés de diàleg ni consulta amb les organitzacions representatives del sector" i alerten que "la desaparició d'aquesta xarxa tindria conseqüències molt greus per a milers d'infants i famílies, que veurien limitat l'accés a una plaça educativa en una etapa clau per al seu desenvolupament".
A l'espera de reunir-se aquest divendres i d'emetre un comunicat, des de la Plataforma Catalunya 0-3 són cauts en comparació amb l'optimisme expressat per alguns sindicats "perquè caldrà veure com s'implementa la mesura en cada comunitat autònoma".
"Ara mateix, implica duplicar com a mínim la inversió econòmica i posa en perill evident les bressol privades", assenyalen des de la Plataforma.
Mobilitzacions i tres jornades de vaga durant el tercer trimestre
La proposta del Ministeri d'Educació arriba després de mesos de mobilitzacions en l'educació de 0-3 anys a tot Catalunya, on durant el tercer trimestre s'han fet tres jornades de vaga a les escoles bressol.
Les organitzacions i els sindicats convocants de les vagues exigeixen una educació pública catalana, gratuïta, inclusiva i de qualitat, i per això demanen, entre altres aspectes, la reducció de ràtios, més finançament i suports per a l'educació inclusiva, millores en les condicions laborals i salarials dels treballadors, acabar amb les externalitzacions, la precarietat i la temporalitat, així com jubilacions anticipades.








