Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Primer dia sense l'Avlo Barcelona-Madrid per una "incidència molt seriosa" als trens, segons el ministeri

La companyia ha hagut de retirar els cinc trens S-106 que prestaven el servei en aquest recorregut per una incidència "molt seriosa" en els combois

05/09/2025 - 14.18 Actualitzat 07/09/2025 - 22.52

A partir d'aquest dilluns, la marca Avlo, el servei low-cost d'alta velocitat de Renfe, deixa d'operar al corredor Barcelona-Madrid

Aquesta retirada es produeix quatre anys després de l'estrena d'un servei que pretenia atraure el públic jove i familiar amb preus més baixos i trens amb menys comoditats.

Aquesta decisió s'ha pres després d'haver hagut de retirar els cinc trens que cobrien els trajectes entre Catalunya i Madrid: els S-106 de Talgo, també coneguts com a Avril
 

Un tren AVLO del model S-106 (ACN)

Aquests trens van estrenar-se la primavera de l'any passat (després de diversos retards) i han hagut de ser retirats en detectar-se "incidències molt serioses", segons el ministre Óscar Puente:

"En una revisió rutinària hem detectat algunes fissures en els bogis dels AVLO Barcelona-Madrid. Això ens ha obligat a retirar-los de la circulació. És una incidència molt seriosa."

TV3 ha tingut accés a diverses fotografies d'aquestes fissures als bogis, uns elements situats entre la caixa del tren i la via i que contenen els eixos de la roda i el sistema d'amortiment. Absorbeixen bona part de la vibració del traçat, i per això presenten fatiga i desgast

Situació del bogi en un tren S-106.
Una de les fissures detectades en els trens S-106.


Paco Balleres, enginyer industrial expert en transport ferroviari i membre de la Comissió de Mobilitat del Col·legi d'Enginyers Industrials, explica que aquests trens són massa nous perquè hagin patit ja aquestes fissures:

"És relativament aviat perquè es presentin i és sorprenent que hagi succeït als cinc trens a l'hora."

De moment, es mantindrà a la resta de l'Estat, en llocs com Madrid-València. Renfe no aclareix si en altres corredors també circulen trens S-106.
 

AVE assumeix els trajectes i freqüències d'Avlo

Renfe ha explicat en un comunicat que els serveis Avlo seran substituïts per AVE amb els mateixos trajectes i freqüències. Faran servir trens més antics (els S-103 d'Alstom), però tenen més confort, seients més amples i cafeteria

Renfe diu que "el producte AVE s'adapta millor a les característiques del trajecte i a les necessitats del perfil de viatger corporatiu". Asseguren que oferiran "preus competitius".

Àlex Cánovas, jurista de la Unió de Consumidors de Catalunya, però, alerta d'un augment de preus.

"Estem observant preus d'AVE de 40 o 50 euros més cars que els de l'Avlo que hi havia fins ara"

El servei Avlo serà substituït per AVE, també de Renfe (ACN)


L'alta velocitat redueix el pont aeri a la mínima expressió

L'augment de l'oferta al corredor ferroviari Barcelona-Madrid, que compta amb tres operadors diferents (Renfe, Iryo i Ouigo), ha fet reduït dràsticament el nombre de viatgers del pont aeri. Actualment, només 2 de cada 10 viatges entre les dues ciutats es fan amb avió. El grup Renfe lidera els desplaçaments per tren.