Primer dia sense l'Avlo Barcelona-Madrid per una "incidència molt seriosa" als trens, segons el ministeri
La companyia ha hagut de retirar els cinc trens S-106 que prestaven el servei en aquest recorregut per una incidència "molt seriosa" en els combois
05/09/2025 - 14.18 Actualitzat 07/09/2025 - 22.52
A partir d'aquest dilluns, la marca Avlo, el servei low-cost d'alta velocitat de Renfe, deixa d'operar al corredor Barcelona-Madrid.
Aquesta retirada es produeix quatre anys després de l'estrena d'un servei que pretenia atraure el públic jove i familiar amb preus més baixos i trens amb menys comoditats.
Aquesta decisió s'ha pres després d'haver hagut de retirar els cinc trens que cobrien els trajectes entre Catalunya i Madrid: els S-106 de Talgo, també coneguts com a Avril.
Aquests trens van estrenar-se la primavera de l'any passat (després de diversos retards) i han hagut de ser retirats en detectar-se "incidències molt serioses", segons el ministre Óscar Puente:
"En una revisió rutinària hem detectat algunes fissures en els bogis dels AVLO Barcelona-Madrid. Això ens ha obligat a retirar-los de la circulació. És una incidència molt seriosa."
TV3 ha tingut accés a diverses fotografies d'aquestes fissures als bogis, uns elements situats entre la caixa del tren i la via i que contenen els eixos de la roda i el sistema d'amortiment. Absorbeixen bona part de la vibració del traçat, i per això presenten fatiga i desgast.
Paco Balleres, enginyer industrial expert en transport ferroviari i membre de la Comissió de Mobilitat del Col·legi d'Enginyers Industrials, explica que aquests trens són massa nous perquè hagin patit ja aquestes fissures:
"És relativament aviat perquè es presentin i és sorprenent que hagi succeït als cinc trens a l'hora."
De moment, es mantindrà a la resta de l'Estat, en llocs com Madrid-València. Renfe no aclareix si en altres corredors també circulen trens S-106.
AVE assumeix els trajectes i freqüències d'Avlo
Renfe ha explicat en un comunicat que els serveis Avlo seran substituïts per AVE amb els mateixos trajectes i freqüències. Faran servir trens més antics (els S-103 d'Alstom), però tenen més confort, seients més amples i cafeteria.
Renfe diu que "el producte AVE s'adapta millor a les característiques del trajecte i a les necessitats del perfil de viatger corporatiu". Asseguren que oferiran "preus competitius".
Àlex Cánovas, jurista de la Unió de Consumidors de Catalunya, però, alerta d'un augment de preus.
"Estem observant preus d'AVE de 40 o 50 euros més cars que els de l'Avlo que hi havia fins ara"
L'alta velocitat redueix el pont aeri a la mínima expressió
L'augment de l'oferta al corredor ferroviari Barcelona-Madrid, que compta amb tres operadors diferents (Renfe, Iryo i Ouigo), ha fet reduït dràsticament el nombre de viatgers del pont aeri. Actualment, només 2 de cada 10 viatges entre les dues ciutats es fan amb avió. El grup Renfe lidera els desplaçaments per tren.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment