Albert Sáez demana que els mitjans privats tinguin obligacions de servei públic per garantir el dret a la informació
Albert Sáez, president del Consell de Govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), ha reclamat aquest matí la necessitat de "precisar molt més i ser més contundents en les obligacions de servei públic dels mitjans privats" per garantir la protecció del dret a la informació. En referència al projecte de la nova llei general audiovisual, Sáez considera que "l'actual proposta legislativa crea una asimetria exagerada entre les obligacions que s'imposen als titulars públics i als privats. És evident que els públics han de tenir-me més, però no totes".
2 min
Sáez ha fet aquestes declaracions en el curs "Contingut i abast de la llibertat d'expressió en l'era digital", organitzat pel Consorci Universitat Internacional Menéndez Pelayo de Barcelona ¿ Centre Ernest Lluch i patrocinat pel Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), amb la col·laboració de Catalunya Ràdio. El president de la CCMA ha manifestat que "s'han de garantir les condicions de lliure competència, però també s'han de posar unes condicions molt clares i més extenses. L'activitat dels mitjans de comunicació afecta un dret fonamental, el dret a la informació, i les obligacions de servei públic tant de les empreses públiques com privades tenen una incidència directa sobre la pluralitat del sistema democràtic. Hi ha d'haver unes regles comunes amb independència de la titularitat dels mitjans. Si no hi ha un terreny comú, els mitjans públics seran residuals i seran els únics que protegiran aquest dret fonamental." Segons Sáez, "la regulació del sector audiovisual espanyol és un procés llargament ajornat i necessari, però s'està fent de la pitjor manera possible: on calien solucions a llarg termini, s'estan adoptant solucions a curt termini i per la via del decret d'urgència. Estem definint el mapa audiovisual a trossos i amb una mirada molt curta." A més, per Sáez "la proposta espanyola deixa en mans del govern la resolució dels concursos d'atorgament de llicències d'emissió i dóna molt poques atribucions en aquest àmbit al futur Consell Estatal de Mitjans Audiovisuals elegit pel Congrés dels Diputats. Ens trobem davant d'un menysteniment del paper dels serveis de comunicació audiovisual en la garantia d'un dret fonamental. Remetre l'atorgament de llicències a la llei de contractes de l'Estat és no admetre que estem en una matèria especialment sensible." Pel que fa a la supressió de la publicitat a RTVE, el president de la CCMA afirma que "és una mesura ineficient i improvisada que no aconseguirà l'objectiu que en principi perseguia: transvasar la inversió publicitària de TVE a les cadenes privades. Ara bé, a ningú no se li escapa que l'objectiu final de la mesura no és que la televisió pública deixi de tenir ingressos publicitaris, sinó audiència. Es vol realment que els mitjans públics tinguin una incidència social residual?". En el cas de la CCMA, ha afirmat que "la desaparició de la publicitat faria inviables els mitjans públics catalans." Sáez també s'ha plantejat la continuïtat dels mitjans de comunicació en l'era digital i ha manifestat que el seu "futur passa per la reinvenció al servei de la democràcia. Els mitjans només són útils en societats que aspiren a la cohesió entorn d'un interès general definit democràticament i no en societats que aspiren a ser la simple amalgama d'interessos sectorials".