Asfalt fet amb burilles de cigarretes: una solució de qualitat a un problema mediambiental
Des de l'aparició de les cigarretes amb filtre, les seves burilles s'han convertit en un residu molt comú i descontrolat que suposa un greu problema mediambiental, ja que es llença en boscos, platges i als carrers i arriba fins i tot a contaminar l'aigua.
Per ajudar a eliminar-lo i frenar la contaminació que provoca, investigadors de la Universitat de Granada i científics de la Universitat de Bolonya, a Itàlia, han dissenyat i avaluat l'eficàcia d'un nou tipus d'asfalt fabricat amb pèl·lets d'aquestes deixalles.
Els resultats del seu treball, que ha estat cofinançat pel govern de la Xina, surt publicat a la revista Science.
El que han fet aquests investigadors ha estat extraure la fibra de les burilles del cigarrets, també dels electrònics, per utilitzar-la com additiu per a la fabricació d'asfalt per a carreteres.
Sostenible i d'alta qualitat
El resultat de 3 anys d'investigacions i proves ha estat un tipus d'asfalt molt més dur, més resistent als canvis de temperatura i més durador que el convencional.
Fernando Moreno explica que "la fibra s'incorpora durant la fabricació de la barreja i forma com una xarxa tridimensional dins de la massa de l'asfalt":
El que aconsegueix la fibra és fer com una teranyina que fa que sigui més resistent tant a la tracció com als canvis de temperatura i és el que fa que millori molt el seu comportament mecànic.
Feina en equip
Si aquest tipus d'asfalt s'acabés aplicant a les carreteres, s'ajudaria a eliminar un residu molt perillós, entre altres coses "pel temps tan llarg que triga a degradar-se i que fa que sigui un problema mediambiental de primer nivell en aquests moments", com recorda l'investigador responsable del projecte a la Universitat de Granada:
Davant el perill que suposa, des de la Universitat de Bolonya van començar a treballar per donar un ús pràctic a aquest tipus de residu i fer-lo servir concretament com a fibra per incorporar a l'asfalt.
A Bolonya, doncs, van fer la primera part de la feina. Van extraure la fibra de les burilles i la van preparar perquè després els investigadors de Granada poguessin elaborar aquest innovador tipus d'asfalt.
Viabilitat econòmica
Un cop certificat que l'asfalt resultant és de qualitat, ara caldrà avaluar-ne la competitivitat comercial.
Encara que produir-lo fos més cara que l'asfalt convencional, els responsables de la investigació defensen que cal tenir en compte que contribuiria a eliminar un residu molt contaminant.
De fet, cada quilòmetre de carretera pavimentada amb aquest tipus d'asfalt "ajudaria a reciclar fins a 20 milions de burilles", assegura Moreno.
No tot a la vida ha de ser l'economia. Hem de ser capaços de tenir en compte la vessant mediambiental i la gran quantitat de burilles que podríem reciclar per quilòmetre.
Es calcula que al conjunt de l'Estat cada dia es llencen al terra i a la natura fins a 60 milions de burilles, 9 bilions cada any a tot el món. I més del 70% de la seva composició són fibres que es podrien utilitzar per produir aquest nou asfalt.
