
Balisa V16 o triangles, si viatges fora? Què cal fer servir a cada banda de la frontera
La nova normativa obliga a portar el dispositiu lluminós, però genera interrogants entre treballadors transfronterers i professionals del transport
20/12/2025 - 07.30 Actualitzat 20/12/2025 - 07.31
Pocs dies abans de l'entrada en vigor de la normativa que obliga a portar la balisa V16 com a dispositiu d'emergència, encara hi ha dubtes de com s'ha d'utilitzar a banda i banda de la frontera.
Segons el marc europeu, els vehicles matriculats aquí estan obligats a portar la balisa V16 fins al moment de creuar la frontera. Un cop a l'altre país, però, el dispositiu també hauria d'estar permès, ja que la normativa internacional estableix que els vehicles han de complir les normes del país d'origen.
Què diu la normativa europea?
La convenció sobre la circulació viària de Viena del 1968, signada per la majoria de països europeus, estableix que "els vehicles han de complir les normes del seu país de matriculació".
Això significa que un vehicle matriculat aquí pot circular a l'estranger utilitzant únicament la balisa V16, encara que en aquell país els conductors locals estiguin obligats a portar triangles.
Tal com recull l'article 39 del conveni, cada vehicle ha de portar els dispositius exigits al seu país d'origen. Per tant, la V16 és un element internacionalment reconegut i el seu ús és legal a països com França, Portugal o Itàlia.
Portar balisa o triangles? L'opinió dels conductors
Tot i la cobertura legal, alguns conductors opten per la prudència. És el cas de Xavier Bernard, secretari general de l'Euroregió Pirineus-Mediterrània. Ell viatja sovint de Barcelona a Perpinyà, i ens explica que porta tant la balisa com els triangles: "Amb el cotxe he de respectar les regles. Ja he comprat la balisa, però també tenia els triangles."
Millor tenir els dos instruments, perquè mai saps què pot passar
En una entrevista, el director general de Trànsit, Pere Navarro, també recomana aquesta opció, especialment per a viatges llargs per Europa: "Potser aquest any, si vull fer un viatge per tot Europa, el millor és portar també els triangles per evitar discussions estranyes, tot i que cobertura jurídica n'hi ha."
Els dubtes dels camioners
L'objectiu de la balisa V16 és evitar que el conductor surti del vehicle, i reduir així el risc d'atropellament. La normativa indica que s'ha de col·locar a la part més alta del vehicle, però aquest punt genera molts dubtes entre els camioners que fan rutes internacionals.
En Morad, que viatja diàriament a Perpinyà, ho resumeix així: "No sé com la podrem posar. El meu vehicle fa més de quatre metres d'alçada i necessitaríem una escala. Ho trobo una tonteria i crec que els triangles són més efectius."
Una opinió compartida per Francisco Firo, que dubta que, fins i tot col·locada a la part posterior del camió, la balisa sigui realment visible per a la resta de conductors.
I què passa amb els vehicles estrangers que entren al país?
Els vehicles estrangers que circulen pel nostre territori poden continuar utilitzant la senyalització exigida al seu país d'origen. Això vol dir que, en cas d'avaria, poden fer servir legalment els triangles.
Avui és notícia
Publicat el Dossier Epstein: milers de documents de la xarxa pedòfila de l'empresari amic de Trump
"Estem desbordats": els fabricants de balises, a pocs dies de l'obligatorietat dels llums V16
Activada l'alerta Inuncat pel risc de pluges abundants al litoral i prelitoral de Barcelona i Girona
Relators de l'ONU denuncien el "tracte cruel i degradant" del desallotjament del B9 de Badalona
L'Ajuntament de Badalona fa fora les desenes de persones acampades davant el B9