Barcelona crea una oficina per millorar la normativa i els recursos per a l'accessibilitat d'infraestructures i serveis

3 min

ACN Barcelona - L'Ajuntament de Barcelona ha creat l'Oficina Tècnica d'Accessibilitat, un nou espai que treballarà i es coordinarà amb els diferents serveis municipals per fer una ciutat més accessible i garantir que qualsevol persona pugui disposar i utilitzar infraestructures, serveis o productes de la ciutat en igualtat de condicions, independentment de la seva condició física, cognitiva o sensorial. La regidora de Salut, Persones amb Discapacitat i Estratègia contra la Soledat, Marta Villanueva, ha assegurat que "l'Oficina inclourà la visió de l'accessibilitat en tots els nivells de l'administració i en els esdeveniments de ciutat", perquè "l'accessibilitat és essencial per al 10% de la població, necessària per al 40% i beneficiosa per al 100%".

Aquest nou recurs dona resposta també a la voluntat municipal de garantir el compliment del Codi d'Accessibilitat de Catalunya. Aquesta normativa, que va entrar en vigor l'1 de març de 2024, suposa un avenç cap a l'accessibilitat universal, perquè va més enllà de les barreres arquitectòniques, i incorpora aspectes com l'accessibilitat comunicativa i cognitiva dels productes i serveis o d'activitats culturals, esportives i de lleure.

L'Oficina Tècnica d'Accessibilitat, que ja està en marxa, està dintre de l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) però no és una oficina física oberta al públic, sinó un espai que aplegarà els recursos disponibles en matèria d'accessibilitat, tant cap a la pròpia corporació com a la ciutadania. L'objectiu és convertir l'oficina en un referent de l'accessibilitat i que ofereixi un enfocament transversal en la planificació, elaboració i aplicació del marc normatiu així com del foment de l'accessibilitat física, cognitiva i comunicativa. D'aquesta manera, l'Oficina Tècnica d'Accessibilitat garantirà l'accessibilitat dels grans projectes de ciutat i de les actuacions que es duen a terme a tots els barris.

L'Oficina disposarà d'un equip de 10 professionals format per arquitectes, tècnics especialistes en comunicació accessible i gestors de projectes que treballaran amb accions de suport com a guies tècniques d'accessibilitat, quaderns metodològics, informes d'accessibilitat d'espai públic, equipaments i serveis. També per continuar garantint la innovació i el desenvolupament de projectes i polítiques públiques en matèria d'accessibilitat.

Una de les accions destacades que es duran a terme des de l'Oficina és l'Escola d'Accessibilitat que organitzarà i promourà la formació especialitzada en accessibilitat, tant tècnica com comunicativa, per a personal tècnic de l'Ajuntament i per a professionals de serveis públics. Aquesta formació s'impartirà amb la col·laboració de les entitats del sector que ja hi tenen molta experiència. A més, es crearà un portal de formació de lliure accés obert a la ciutadania i a altres agents que hi estiguin interessats.

4 milions de subvencions

L'Oficina Tècnica d'Accessibilitat comptarà amb una línia de subvencions per executar millores d'accessibilitat als habitatges. La dotació de la primera convocatòria, el 2026, serà de 4 milions d'euros destinats a obres d'accessibilitat a les comunitats de veïns. Unes 6.000 persones podran beneficiar-se d'aquestes ajudes.

La segona convocatòria, el 2027, tindrà una partida d'un milió d'euros i podrà arribar a cobrir actuacions de millora de l'accessibilitat d'uns 300 d'habitatges particulars.

L'Oficina Tècnica d'Accessibilitat serà la responsable d'elaborar el Pla d'Accessibilitat de Barcelona 2027-2035. El procés d'elaboració començarà aquest mateix 2025 i comportarà un procés participatiu que comptarà amb la veu i expertesa de les entitats del col·lectiu.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Barcelonès

Mostra-ho tot