Barcelona regula les electrolineres i aposta pels punts de recàrrega subterranis
A Barcelona hi ha ara un centenar de llocs amb punts de recàrrega elèctrica, però l'Ajuntament voldria arribar fins als 660, perquè s'hi pugui desplegar el vehicle elèctric.
El govern d'Ada Colau ha aprovat un document que vol posar ordre a les instal·lacions que calen per carregar les bateries i que s'ha d'aprovar al pròxim ple municipal. Serà la primera ciutat de l'Estat que tira un endavant aquesta normativa.
Des del juny del 2020, s'han limitat les benzineres tradicionals a la ciutat. Les que hi ha ara es podrien convertir en electrolineres, és a dir, l'equivalent per recarregar els vehicles elèctrics o híbrids endollables.
Però, més enllà d'això, la idea és que la gran majoria d'estacions de recàrrega s'instal·lin en aparcaments d'accés públic i també a l'entorn de les rondes i als polígons industrials.
Limitació a les electrolineres
Els negocis perquè els vehicles elèctrics puguin recarregar-se dependran molt de la implantació que tinguin els cotxes i motos que funcionen amb aquesta energia, però l'Ajuntament té la seva regulació.
Les electrolineres no es permetran a Collserola, a Montjuïc, als cascs antics, a l'entorn dels edificis protegits o en sòls d'equipament.
Se'n podran posar a l'entorn de les rondes, les vies d'accés al nus de la Trinitat i les àrees industrials de la Zona Franca i el Besòs.
En algunes zones on no hi ha prou aparcaments, s'autoritzaran les electrolineres amb una separació de 800 metres, en carreres principals i amb un informe favorable de mobilitat. Això passarà als barris del Carmel, Can Baró, Font d'en Fargues i Guinardó i de la part nord de Sant Martí (la Verneda i la Pau, Sant Martí de Provençals, Provençals del Poblenou i el Besòs i el Maresme).
Altres estacions de recàrrega
L'Ajuntament també regula la possibilitat de tenir estacions de recàrrega o d'intercanvi de bateries com a activitat complementària. Se'n permeten a tots els pàrquings, inclosos els de centres comercials, i han de ser a la planta baixa o la primera planta del soterrani.
També se'n podran instal·lar als tallers i concessionaris d'automòbils o dipòsits municipals de vehicles elèctrics que ho justifiquin per a l'ús propi de l'activitat.
Les bicicletes o patinets amb bateries extraïbles podran anar a punts d'intercanvi que poden ser a qualsevol lloc excepte a l'espai públic i equipaments.
El document també fixa que els punts de recàrrega a la via pública seguiran sent d'impuls públic
Situació actual
Segons les dades de l'Ajuntament, ara hi ha a Barcelona 113 llocs amb 896 punts de recàrrega elèctrica. La gran majoria són en aparcaments públics (80,6%) i la resta, en la via pública.
De tots aquests punts de recàrrega, 460 són exclusius per a motocicletes, 372 estan oberts a tots els vehicles elèctrics, 50 són punts amb recàrrega semiràpida i ràpida, 10 són exclusius per a taxis i 4 estan edestinats a vehicles de repartiment.
Arribar a les 660 instal·lacions
El pla municipal voldria multiplicar per sis les instal·lacions actuals.
Sobre el paper, hi ha un potencial per afegir-ne 550. L'Ajuntament pensa en 491 aparcaments que podrien acollir punts de recàrrega, 51 benzineres que es podrien transformar en electrolineres, i les que es podrien posar a les rondes, les zones industrials i les àrees permeses de Gràcia, Horta-Guinardó i Sant Martí.
Barcelona té ara 92 benzineres de carburant.