Mirador de la Rabassada, que ha deixat de ser la carretera amb l'índex de perillositat més alt
Mirador de la Rabassada, que ha deixat de ser la carretera amb l'índex de perillositat més alt (3CatInfo/David Àngela)

Canvis en la llista de carreteres més perilloses: la T-314 de Cambrils a Reus supera la Rabassada

Un estudi del RACC del risc a la xarxa viària catalana assenyala que les motos estan implicades en gairebé la meitat dels accidents mortals i greus de Catalunya
Redacció
4 min

La T-314, entre Cambrils i Reus, pren el relleu a la Rabassada i s'ha convertit en la carretera amb l'índex de perillositat més alt de la xarxa viària catalana.

Segons el 24è estudi IRAP del RACC corresponent al trienni 2022-2024, els accidents greus i mortals han augmentat un 4,97%, mentre que la mobilitat global en carretera s'ha incrementat un 4,5% a Catalunya, en comparació amb l'informe anterior que avaluava el trienni 2021-2023.

L'increment és conseqüència de l'augment del nombre d'accidents amb víctimes mortals i ferits greus, que han passat de 584 a 613.

Les dades de sinistralitat del 2025 presenten una evolució negativa respecte a les de 2024, si bé es manté la reducció respecte al 2019, que va suposar un pic just abans del descens de la pandèmia, i que és l'any de referència per al compliment dels objectius.

Fins al 30 de novembre, han perdut la vida 133 persones en 125 accidents mortals a la xarxa viària interurbana.

Tot i l'increment de la sinistralitat d'un trienni a un altre, a Catalunya els accidents de trànsit s'han reduït en les últimes dues dècades. L'any 2000 les víctimes mortals en vies interurbanes a Catalunya eren 700 i el 2024 van ser 167.

Les carreteres i els trams més perillosos de Catalunya

Els deu trams de la xarxa viària amb més risc d'accident continuen sent vies convencionals de calçada única. D'aquests, cinc pertanyen a la demarcació de Barcelona, dos a la de Girona, dos a la de Tarragona i un a la de Lleida.

A Catalunya el 26% de la xarxa viària analitzada presenta un risc "alt" i "molt alt" d'accident greu o mortal, 2 punts més que el trienni anterior. Els quilòmetres amb un índex de risc "mitjà" pugen 1 punt respecte al trienni 2021-2023.

Els de risc baix es mantenen al 34% i els de nivell molt baix baixen 2 punts, del 22 al 20%.

Les carreteres convencionals --amb un sol carril per sentit-- acumulen la totalitat dels trams amb risc "molt alt", "alt" i "mitjà". En canvi, a les carreteres desdoblades --autovies i autopistes-- tots els trams són de risc "baix" o "molt baix".

Al llistat de les deu carreteres més perilloses també hi figuren la BC-5224 entre Manlleu i Torelló, que s'incorpora per primer cop a la classificació, seguida de la C-14 entre Artesa de Segre i Ponts, també nova al rànquing.

A continuació se situen la GI-673/GI-674 entre Caldes de Malavella i Llagostera, en quarta posició, i la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova del Vallès, en cinquena.

Completen la llista la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona; la GI-641 entre Torroella de Montgrí i l'Estartit, la TP-7225 entre Reus i el Morell, i la C-31 entre Sitges i Castelldefels, que apareix al rànquing per primera vegada.

Del rànquing han desaparegut dos trams de Barcelona, la BP-2151 entre Sant Sadurní d'Anoia i Sant Pere de Riudebitlles, i la BV-1201 entre Olesa de Montserrat i Castellbisbal, i un de Girona, la GI-643 entre Torroella de Montgrí i Parlavà. Per contra, l'A-2 entre Vidreres i Aiguaviva ha esdevingut el tram de la xarxa viària amb menys risc de Catalunya. Tot i la seva elevada intensitat de trànsit, amb més de 34.000 vehicles diaris, no ha registrat cap accident mortal o greu durant l'últim trienni.

Motos implicades en la meitat dels accidents mortals i greus

En el 47% de tots els sinistres mortals i amb ferits greus hi ha hagut com a mínim una moto o ciclomotor involucrats, malgrat que representen només un 3,2% de la mobilitat global en carretera a Catalunya. En el cas dels accidents mortals, les motos han estat implicades en el 36% del total de sinistres.

La C-31 entre el Prat de Llobregat i l'Hospitalet de Llobregat és el tram amb més accidents de moto. El segueixen l'A-2 entre l'enllaç amb l'AP-2 i la B-20, B-10 i C-32. Justament la C-32 entre Sitges i Esplugues és el tercer tros de via que acumula més sinistralitat entre els motoristes.

Entre els 10 trams més accidents desapareixen el de la B-20 entre Esplugues i el Nus de la Trinitat i el de la BP-1417
entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès.

Amb relació als vehicles pesants, el tram amb més accidents es troba a l'N-340, a la variant de Torredembarra. Segons l'estudi del RACC, el 26% de la xarxa viària analitzada presenta un risc alt o molt alt d'accident greu o mortal, dos punts més que en el període anterior, i aquest risc es concentra a carreteres convencionals.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Trànsit

Mostra-ho tot