Catalunya manté la seva aposta per la TDT i reclama un compromís similar per a la ràdio
El sector audiovisual català debat el futur de la TDT i la ràdio digital en la Sisena Jornada Parlamentària sobre Mitjans de Comunicació Audiovisual, que va reunir experts de diferents àmbits i països
2 min
El debat sobre el futur de la Televisió Digital Terrestre i de la ràdio digital (DAB i DRM) va reunir a directius, empresaris, acadèmics, responsables de l'administració, experts, enginyers, sector públic i privat, local i internacional, en la Sisena Jornada Parlamentària sobre els Mitjans de Comunicació Audiovisual que va tenir lloc al Parlament de Catalunya el passat dilluns, 14 de febrer. La Jornada, organitzada a tres bandes pel Parlament de Catalunya, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) i la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (CCRTV), portava per títol "El futur digital de la ràdio i la televisió". Durant tot el dia, els ponents van exposar els aspectes tecnològics de la digitalització, les seves repercussions socials, culturals i econòmiques, i l'oferta de continguts a través dels nous operadors davant de les més de 500 persones que no es van voler perdre aquesta oportunitat per saber-ne més i expressar les seves inquietuds davant del repte de la digitalització. Les principals conclusions de la Jornada van ser que Catalunya està en una posició avançada en TDT, sobretot gràcies a l'esforç de lideratge de la CCRTV en aquesta matèria, tot i que s'exigeix una aposta per aquest format forta per part de la indústria, una planificació adequada per part del govern i la creació de nous continguts on els consumidors trobin al·licients en comparació amb la televisió analògica. També es va reclamar aquest mateix impuls per a la ràdio digital, ja que de moment no té una perspectiva definida a curt termini. Pere Vila, director de Tecnologia de la CCRTV, va explicar en la seva intervenció que la TDT va plantejar-se com una tecnologia de substitució amb la qual ha estat necessari familiaritzar-se al més aviat possible. Des del primer moment, la CCRTV va optar pels aspectes tècnics abans de crear nous continguts, dedicant esforços d'inversió en I+D, fent proves de mercat i sobre la tecnologia, i obtenint experiència, productes i professionals especialitzats. Vila va acabar la seva intervenció expressant el desig de crear un centre europeu de desenvolupament de TDT a Catalunya, aprofitant la sinergia de TVC Multimèdia: un punt de trobada pels fabricants, que fes recomanacions en matèria d'accessibilitat i estandardització. Precisament el director de TVC Multimèdia, Joan Rosés, va explicar les conclusions de les experiències "Micromercats" i "Maresme Digital", de les que es pot extreure que el desplegament de la TDT ha de basar-se en més continguts, millor qualitat de vídeo i àudio i serveis eficients de valor afegit, ja que és això el que més esperen i valoren els espectadors. Rosés va voler donar èmfasi als serveis de valor afegit (interactivitat, dades complementàries, teletextos digitals, gravació en disc dur, asincronia, millores en l'accessibilitat...) que va qualificar com "la ventafocs" de la TDT, tot i que els va augurar el poder de canviar la manera de fer televisió i la relació de l'espectador amb el seu televisor, donant sentit i valor al canvi digital.