Compromís social davant del benefici, una revolució cultural a les empreses
Crisi climàtica, crisis econòmiques cada cop més recurrents i, a sobre, una pandèmia. Tot plegat revifa el debat sobre la necessitat de repensar la societat i l'economia. Els últims anys s'ha estès una línia de pensament que aspira a reconduir aquesta situació a través d'un replantejament de l'ètica dels negocis. Es tracta de convertir els valors mediambientals i socials, utilitzats fins ara com un argument més de màrqueting, en el centre de gravetat de l'activitat empresarial. És el que es coneix com a "valor compartit". A "Valor Afegit" han parlat amb dues empreses, una de molt petita i una altra de gran, que estan fent aquesta transició cultural.
Una editorial compromesa
Flamboyant és una petita editorial barcelonina de llibres infantils. Eva Jiménez i Patrícia Martín en són les fundadores i dirigeixen l'editorial basant-se en criteris de sostenibilitat mediambiental i social, en comptes de buscar només els beneficis. Segons l'Eva, la directora general: "Ens dirigim a nens i nenes, i pensem que no té gaire sentit crear un producte per a ells si no els podem garantir el futur".
Joan Martí, el director d'estratègia empresarial d'Acció, l'agència per la competitivitat de l'empresa de la Generalitat de Catalunya, assegura que "és obvi que anem cap a un capitalisme on, de generar benefici a curt termini per a l'accionista, l'objectiu passarà a ser que l'empresa generi valor per a la societat a llarg termini. Crec que aquest canvi implica un canvi de cultura empresarial".
Els valors d'aquesta editorial impregnen, per començar, les obres que editen: "Fem llibres que evoquin el que és estimar el planeta, i d'altra banda intentem fer llibres que incideixin realment en aquelles coses que ens preocupen, com la inclusió, la presència de les dones en els llibres, la diversitat", afirma la Patrícia, la directora editorial de Flamboyant.
Uns valors que també estenen a tots els àmbits de l'empresa. Per exemple, a més d'utilitzar paper certificat FSC de boscos sostenibles, compensant tot el CO2 que emeten amb la seva activitat comprant crèdits de carboni. I fins i tot van més enllà, col·laborant amb l'ONG ambientalista Plant for the Planet. "Plantem una sèrie d'arbres cada any per compensar un 20% més del que generem. Nosaltres ja portem plantats més de 6.000 arbres, que han compensat tota la nostra trajectòria", assegura Eva Jiménez.
I això ho combinen amb altres mesures socials que beneficien també la mateixa plantilla, entre la qual, a més, reparteixen el 5% dels beneficis anuals: "El fet que l'empresa estigui participada gairebé en un 10% per dones, que estigui dirigida per dones i que totes les empleades siguin dones, ens posiciona com una empresa que lluita per la igualtat de gènere, perquè intenta compensar la subrepresentació en altres empreses".
Un sector en el punt de mira que es vol rehabilitar
A la planta d'Enplater a Torroella de Montgrí, al Baix Empordà, es fabriquen i imprimeixen embalatges flexibles de plàstic destinats a productes alimentaris. Ara estan acabant d'instal·lar una màquina d'última generació que els permetrà augmentar la producció i, sobretot, fer-la més eficient energèticament. Aquesta empresa també té una estratègia de millora contínua de la sostenibilitat mediambiental i social de la seva activitat, el que s'anomena "valor compartit".
Per exemple, aposten per l'economia circular dissenyant envasos perquè tinguin el mínim impacte ambiental possible. Per Pere Coll, el director de Recerca i Desenvolupament del Grup Enplater, "nosaltres ho fem fàcil per als recicladors. Que els plàstics, els films que utilitzem, no siguin molt diferents, perquè ells ho tinguin més fàcil a l'hora de reciclar. Que puguin treballar tant com puguin amb monomaterials, facilitar el reciclatge és important per a nosaltres".
Aquesta empresa està envoltada de zones naturals protegides i prioritza la cura del medi ambient. "Utilitzem tecnologies verdes, tenim plaques solars. Procurem no emetre res dolent a l'atmosfera, el nostre circuit de recuperació de dissolvents és essencial" assegura Pere Coll, mentre que Sergi Saballs, enginyer i membre de la comissió de sostenibilitat de l'empresa afegeix: "Pel que fa a pèrdua de productes al medi ambient, els tenim totalment prohibits i controlats, i intentem també col·laborar amb les institucions que vetllen pel bon ús i per la bona conservació dels parcs naturals".
De tota manera, defensen que els envasos plàstics acaben generant menys empremta de carboni que altres envasos. Per Pere Coll, "són molt més sostenibles que les ampolles de vidre, que pesen molt més, per fondre-les necessiten molta més calor, molta més energia, molta més temperatura. Per transportar-les necessiten molts més camions, perquè tenen molt més volum".
Pel director d'Estratègia Empresarial d'Acció, el futur de les empreses passa cada vegada més per combinar ètica i productivitat: "El valor compartit és un concepte que el que intenta és alinear-ho tot plegat, l'impacte econòmic amb l'impacte social i mediambiental. I lluny de ser dicotomies, són dues cares de la mateixa moneda.
Per tant, una empresa per ser rendible haurà de ser sostenible. Una empresa per ser sostenible, evidentment que haurà de ser rendible". A Enplater, també posen en valor el servei que fan a la sostenibilitat econòmica del seu entorn, que s'ha fet més evident durant la pandèmia: "Molta altra gent s'ha hagut de quedar a l'atur, aquella gent que depenia del turisme. Nosaltres hem seguit treballant dia a dia i hem donat una alternativa que també s'ha vist vàlida en aquesta situació tan desfavorable", afirma Saballs.
Una aposta per avançar-se al futur
A l'editorial Flamboyant, consideren que el compromís de les empreses amb l'entorn ambiental i social en què estan situades cada vegada serà més valorat pels clients però també pels empleats. "Es valorarà cada vegada més les empreses que tenen un impacte en tota la societat i no només cap als accionistes. Una empresa que no es posi les piles en això no tindrà futur perquè el consumidor la penalitzarà", diu Eva Jiménez. A més, per Joan Martí, "no tindràs capacitat per atraure i retenir talent. Les generacions més joves no busquen una feina on únicament tinguin un salari interessant. Busquen una feina que tingui un propòsit. Si tu tens una feina amb propòsit, tens treballadors més motivats per format part d'un projecte col·lectiu que no té com a objectiu només generar beneficis sinó generar un impacte en la societat, i evidentment que aquests treballadors et generaran un impacte més gran".
Tant a Flamboyant com a Enplater, a més, treballen perquè la seva aposta pel "valor compartit" s'estengui a altres empreses. Segons Sergi Saballs, "per ser circulars, per ser millors, no només ho hem de ser nosaltres, sinó que ho hem d'exigir tant als nostres proveïdors com també als nostres clients". "Jo crec que si les empreses comencem a pressionar els nostres proveïdors i a dir: "Ostres! I és que si no estàs integrant la sostenibilitat en els teus processos, potser ja no voldré treballar amb tu", això jo crec que genera una cadena impressionant, on aquest moviment s'expandeix i podem, entre tots, frenar el canvi climàtic i generar més riquesa per a tota la societat", rebla Eva Jiménez.