Claus per aprendre a escoltar els altres i convertir-se en un bon conversador
Per mantenir una conversa de qualitat és important ser pacient i no interrompre l'altre (iSotck)

Consells per aprendre a escoltar i convertir-se en un bon conversador

Conèixer els diferents tipus d'escolta i saber quan s'han de fer servir ens pot ajudar a desenvolupar les nostres habilitats comunicatives
Experta en comunicació
3 min

Escoltar correctament no només ens serveix per comprendre les idees de l'altra persona, sinó que també ens ajuda a relacionar-nos-hi millor, tant pel que fa a l'àmbit personal com al professional.

Tot i que es pot pensar que ser un bon oient és senzill, que només cal parar bé l'orella, en realitat hi ha diversos tipus d'escolta i cadascun s'adapta a circumstàncies específiques.

Comencem per l'escolta discriminativa, que és la primera que desenvolupem quan som nadons. Tot i que encara no entenem les paraules, som capaços d'identificar qui parla i de comprendre el significat i la intenció amb què ho fa a partir del to de veu i altres subtileses del so.

Quan som grans, també escoltem d'aquesta manera, per exemple, quan estem envoltats de persones que parlen una llengua estrangera i, tot i no entendre l'idioma, ens esforcem per comunicar-nos.

El següent nivell és el de l'escolta completa, que acostumem a desenvolupar durant la primera etapa de la infància. Aquest tipus d'escolta ja requereix coneixements lingüístics i vocabulari per poder entendre què diu un parlant, principalment, a través del significat de les seves paraules.

Tipus d'escolta

1. Escolta informativa:

És el tipus d'escolta que la gent utilitza quan intenta aprendre. Es basa en una escolta integral bàsica i requereix un alt nivell de concentració i compromís per entendre nous conceptes i comprendre l'argot tècnic. L'escolta informativa té menys a veure amb el contingut emocional del que es comunica i més amb el pensament crític i amb una seqüència lògica a mesura que es comunica.

2. Escolta crítica:

És la forma d'escoltar que utilitzen les persones quan intenten analitzar i jutjar informació complexa que se'ls comunica. Per exemple, quan en un context laboral cal decidir si s'està o no d'acord amb una proposta.

3. Escolta esbiaixada:

Es produeix quan algú només escolta el que vol escoltar. L'oient no avalua honestament la validesa de les opinions de l'orador, sinó que s'encamina a confirmar biaixos anteriors. L'escolta esbiaixada pot provocar una distorsió dels fets en la ment d'un oient que no està sintonitzat amb allò que un parlant té intenció de comunicar.

4. Escolta simpàtica:

És un tipus d'escolta de relacions impulsada emocionalment, en què l'oient processa els sentiments i les emocions d'un parlant i intenta proporcionar suport i comprensió a canvi. És un tipus important d'escolta que s'utilitza quan s'intenta establir una connexió profunda amb una altra persona, especialment quan aquesta persona experimenta adversitats.

Claus per aprendre a escoltar els altres i convertir-se en un bon conversador
Saber escoltar de manera simpàtica ens connecta directament amb el nostre interlocutor (Unsplash)

5. Escolta terapèutica o escolta empàtica:

És un procés d'escolta en què l'oient intenta entendre el punt de vista d'un parlant i s'imagina directament en la seva posició. Va un pas més enllà de l'escolta simpàtica, ja que un oient empàtic es relacionarà amb l'experiència del parlant com si fos la seva.

Consells bàsics per escoltar activament

  • Eliminar possibles distraccions. No fer altres coses al mateix temps.
  • Establir contacte visual.
  • Utilitzar un to de veu i un volum adequat.
  • Reforçar la persona que parla mitjançant expressions que impliquin que entens el que està dient.
  • Deixar parlar i no interrompre.
  • Concentrar-se en el que ens diuen per poder resumir-ho.
  • Centrar les nostres intervencions en el que ens estan dient.
  • Controlar els silencis.
  • No jutjar, ni donar idees o solucions prematures, ni contrarestar.
  • Identificar els sentiments de la persona que parla.
  • Ser pacient.
  • Controlar les pròpies emocions.
  • Prendre notes si es creu convenient.

Avui és notícia

Més sobre La tarda de Catalunya Ràdio

Mostra-ho tot