Conservadors alerten que el trasllat a Sixena danyarà les obres: "És tècnicament impossible"
El Tribunal Suprem ha dictaminat que les pintures murals de Sixena estiguin al monestir aragonès i ordena al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) que les retorni.
Aquest trasllat, però, podria ser problemàtic per a la conservació dels frescos, rescatats d'urgència després d'un incendi l'any 1936. Des de l'inici del litigi per la propietat de les pintures, diversos experts han alertat que el trasllat podria provocar danys a les obres.
"Perjudica el patrimoni cultural en general"
La directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, Mireia Mestre Campà, ha estat molt contundent i ha qualificat d'"aberrant" la decisió del Suprem perquè "perjudica el patrimoni cultural en general".
Entrevistada al 3/24 poc després que es fes pública la sentència, Mestre ha qüestionat que la sentència pugui executar-se i que les pintures siguin "adaptables a un ambient que no sigui el de la sala capitular del MNAC":
Si jo estigués al lloc dels jutges, tindria molta por que això es pogués executar, perquè realment patirien molt les pintures.
Per Mestre, la qüestió no és si es pot fer el trasllat o no, sinó "a quin preu s'hauria de fer", i alerta que hi ha "uns riscos elevadíssims" que les pintures pateixin una "degradació irreversible."
La directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya ha comparat l'estat de les pintures de Sixena amb el del "Gernika" de Picasso. Quan el govern basc va reclamar-lo, "els informes tècnics van dir que el que calia era que deixés de moure's definitivament i no es traslladés perquè no ho suportaria".
A tots els museus del món hi ha uns límits claríssims, que són els límits tècnics: a vegades es fan exposicions molt importants on hi ha peces que el museu decideix que no poden viatjar per motius tècnics.
La Generalitat, amb governs de diferent color, sempre ha defensat que és tècnicament inviable retornar les pintures a Vilanova de Sixena.
L'historiador de l'art Albert Velasco, que era conservador del Museu de Lleida quan el gener del 2018 la Guàrdia Civil es va emportar les 44 peces de Sixena, considera "tècnicament impossible i inviable" el trasllat de les pintures.
En una entrevista al "Catalunya migdia" de Catalunya Ràdio, Velasco ha pronosticat que, quan els microorganismes que viuen dins de les pintures entrin en connexió amb la nova biologia de la sala capitular de Sixena, "el que passarà és que la pintura es desprendrà".
A més, alerta que el procés de desmuntatge al MNAC també comporta un alt risc: "La pintura els caurà a les mans, és fragilíssim, allò no es pot tocar", ha dit.
Velasco també ha indicat que no entén que el Suprem no hagi entrat en aspectes "troncals" i que "en cap moment s'hi mencionin qüestions tècniques". Per Velasco, la decisió judicial suposa "una derrota de la història de l'art, de la conservació-restauració i de la museologia", segons ha dit a la xarxa X. A més, lamenta que en la sentència del Suprem no hi ha "ni una sola consideració tècnica".
En el reportatge del "30 minuts" "Sixena: art de frontera", emès l'any 2017, el restaurador Gianluigi Colalucci assegurava que una intervenció "afectaria molt seriosament" els frescos.
"Tornar-los a la seva antiga seu, des del punt de vista teòric, seria just. Però ara la història ha fet el seu camí i històricament ara són un grup de pintures que es conserven d'aquesta manera i ja no tenen ni la mida per tornar a les parets antigues", deia el restaurador en el reportatge.
En aquell moment, Colalucci, mort l'any 2021, era considerat la màxima autoritat del món en pintura mural.
Abans de conèixer la sentència sobre les pintures, el catedràtic d'Història de l'Art de la UAB Manuel Castiñeiras va advertir que "tornar-les suposaria un desastre" i alerta que és un "perill portar una cosa a un lloc que no té les condicions" adequades.
Però també hi ha veus que asseguren que el trasllat no suposa cap risc per a les pintures. L'advocat de l'Ajuntament de Vilanova de Sixena, Jorge Español, està convençut que al monestir aragonès estaran millor que al MNAC: "L'ambient de Barcelona és salí, l'aire és salí i la sal és el que més danya les obres artístiques", ha dit.
