Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

Creix la detecció d'alumnes amb necessitats especials, com dislèxia, TDAH i autisme

​Una millor detecció i la formació dels professionals han fet augmentar els diagnòstics de trastorns de l'aprenentatge i de l'espectre autista

Mireia Rom Salvador/Àgata Fàbregas Gomis

13/12/2022 - 14.55 Actualitzat 18/10/2023 - 15.57

A les aules cada vegada hi ha més alumnes amb necessitats educatives especials que afecten el seu aprenentatge. És una percepció dels docents i les famílies, i que també confirmen les xifres.

En només dos anys, els alumnes amb necessitats educatives especials han passat de representar el 6,7% del total al 8,5%. I això s'explica, sobretot, perquè hi ha una millor detecció i una millor formació dels professionals.

Els diagnòstics que més han augmentat són els trastorns de l'espectre autista, que han passat de 27.752 --el curs 2018-2019-- a 38.006 --el curs 2020-2021.

I també els trastorns de l'aprenentatge, com la dislèxia, la discalcúlia o el trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH), que en dos cursos han passat de 9.637 a més de 12.167.


Evitar l'abandonament escolar

Detectar-los a temps és fonamental per decidir quines adaptacions necessiten a l'aula per evitar que, a la llarga, abandonin els estudis. Montse Pàmias, cap de Psiquiatria infantil de l'Hospital Parc Taulí Sabadell, assegura:

"Un infant amb una intel·ligència estàndard, però amb dificultats en l'atenció, en la identificació de les emocions, o en la manera com llegeix o com calcula, té més risc de deixar els estudis".

En canvi, "si li adaptem l'estructura d'aprenentatge i l'entorn en què estudia, té moltes més probabilitats de tenir èxit".

Aquests trastorns, afegeix Pàmias, solen aparèixer lligats a canvis en l'exigència acadèmica. Un dels moments clau és el pas a la secundària, en què, per als infants amb trastorns de l'espectre autista, a aquest augment del nivell se sumen més dificultats en les relacions socials.

Atenció personalitzada i manca de recursos

Des dels centres fan mans i mànigues per ajudar en la detecció i per oferir una atenció més personalitzada a aquests alumnes, però asseguren que els calen més recursos per arribar a tothom.

A l'Escola Mogent de la Roca del Vallès sempre que poden treballen amb dues mestres a l'aula, o fan desdoblaments per poder tenir grups més reduïts.

A l'Institut 9 de Santa Coloma de Gramenet, el 15% de l'alumnat està diagnosticat amb algun trastorn del neurodesenvolupament. Per atendre'ls han adaptat la plantilla. José Antonio Serrano n'és el director:

"En comptes de tenir un professor més d'educació física, història o català, vam decidir tenir una orientadora més".

El reportatge complet es pot recuperar aquí:


Augment del 120% a les escoles bressol de Barcelona

Els infants amb necessitats educatives especials que s'han detectat a les escoles bressol de Barcelona ha pujat un rotund 120%.

A La Filadora, una de les escoles bressol municipals del barri de Sant Andreu, a Barcelona, van començar el curs amb 8 places d'alumnes amb necessitats educatives especials. Ara, però, ja han detectat altres criatures que podrien tenir-ne i que estan en observació.

Mira el reportatge sencer aquí:


L'augment s'atribueix a dos factors. El primer és que les professionals de les escoles bressol estan més preparades per detectar aquests casos. I el segon, que s'ha canviat la metodologia de treball, més centrada en la llibertat de l'infant.