Crisi als ajuntaments per la falta de secretaris, interventors i tresorers: mapa municipi a municipi
Crit d'alerta de molts municipis de Catalunya per falta de personal als ajuntaments. De fet, parlen fins i tot de crisi des de fa temps perquè els costa cobrir tres llocs essencials: el de secretari, el d'interventor i el de tresorer.
Qui més ho pateix són les poblacions petites i mitjanes, especialment les de la demarcació de Lleida. A la Granja d'Escarp, al Segrià, ja fa més de deu dies que s'han quedat sense secretari interventor. En tractar-se d'un poble menut, una persona assumeix totes dues funcions.
Segons l'alcalde, Manel Solé, estan en un atzucac: "No podem pagar nòmines, no podem pagar factures als proveïdors, no podem donar llicències d'obra, no podem cobrar les subvencions..."
Estem en una situació de bloqueig.
A Aitona, a la mateixa comarca, en menys de dos anys han passat pel consistori fins a cinc interventors diferents, i ara s'han tornat a quedar sense. Tan sols tenen ajuda un matí a la setmana i no donen l'abast, explica l'alcaldessa, Rosa Pujol: "La setmana passada, amb una tècnica de l'Ajuntament, vam dedicar-nos les dues a fer d'interventores".
Al final, un alcalde fa tasques administratives, i el que ha de fer és governar i estar al servei del veïnat.
Què fan els secretaris, els interventors i els tresorers?
-
D'una banda, el secretari és el responsable de la gestió administrativa i legal del consistori. Ha de donar el vistiplau a tot i, per tant, d'ell depèn, per exemple, pagar factures a proveïdors i nòmines o atorgar llicències d'obres.
-
D'altra banda, l'interventor fa de controlador financer.
-
I el tresorer custodia i gestiona els fons municipals.
Tot plegat les converteix en figures claus perquè l'administració local rutlli.
Tots són funcionaris d'habilitació nacional, és a dir, que depenen de l'Estat, en concret, del Ministeri de Política Territorial. Tot i que treballen a dins de l'Ajuntament, no depenen directament de l'alcalde i, per tant, poden actuar amb independència.
Què hi ha darrere la manca de personal?
Són molts els municipis afectats al territori català, però... què passa? Per què aquests tres llocs queden buits cada dos per tres? El problema de fons és que manquen professionals que hagin aprovat les oposicions.
"Són estatals, de 144 temes i costa trobar gent que vulgui fer l'esforç d'estudiar una oposició, que té la seva duresa", assegura Cristian Cimadevilla, secretari i president del Col·legi de secretaris, interventors i tresorers de Lleida.
També cal sumar-hi que durant uns anys l'Estat no n'havia convocat. De fet, els funcionaris de carrera només cobreixen un 31% del total de places. En un 17% dels casos no hi ha ningú, i en el 52% restant les ocupen interins, que també són pocs.
A més, amb la llei per reduir la temporalitat al sector públic de l'any 2021, els interins només s'hi poden estar un màxim de tres anys i, per tant, es mouen constantment, perquè troben feines més estables o amb millors condicions.
Tot i que són molts ajuntaments que es troben en aquesta situació, és una problemàtica que han d'afrontar més els municipis més petits.
Per saber exactament les places vacants en cada municipi, es pot fer servir aquest buscador, amb els detalls de cada municipi.
Nou concurs convocat per la Generalitat
Amb tot, els ajuntaments temen la paràlisi i demanen a Estat i Generalitat que hi posin remei ràpidament. Davant d'aquest problema, el govern ha firmat un conveni de col·laboració per seleccionar secretaris, interventors i tresorers. De moment s'ha obert una nova convocatòria i s'han ofert 218 places per Catalunya, de les 1.000 que hi ha per tot Espanya. Es divideixen en:
- 22 places de secretaria.
- 67 places d'interventor tresorer
- 129 places de secretari interventor
Segons el Departament de Presidència, ja s'hi han presentat més de mil persones. El secretari de Governs Locals i Relacions amb l'Aran, Xavier Amor, assegura que solucionaran molts problemes que tenen ara els ajuntaments.
Donarà estabilitat a molts ajuntaments que ara mateix no tenen la plaça coberta.
La nova convocatòria és el primer pas per a la recuperació integral de la competència, acordada el mes de febrer passat per la Comissió Bilateral Generalitat-Estat, una competència que va perdre l'any 2013. Segons Amor, "hem d'intentar tenir el màxim control d'aquestes convocatòries", i afegeix: "Anem veient com aquesta competència la podem portar i dirigir des d'aquí".
La mesura permetrà començar a pal·liar la falta de funcionaris dels municipis de Catalunya que han d'ocupar places amb personal temporal o compartint recursos amb altres ajuntaments.