Denuncien amenaces a famílies vulnerables perquè paguin els deutes amb les energètiques
L'aliança per la pobresa energètica, que lluita contra la pobresa energètica, denuncia que hi ha famílies vulnerables que reben coaccions per part d'empreses de recobrament de serveis com l'electricitat o el gas. I no només són amenaces verbals, en alguns casos intenten fins i tot entrar en domicilis per tallar serveis.
És el cas de David López, que és vulnerable i té un deute pendent del 2019 del gas, explica que va rebre la visita a casa seva de dos individus que es van presentar com a treballadors d'una empresa anomenada Tradivel i deien que venien de part de Naturgy per tallar-li el subministrament del gas a causa del deute.
Relata que van dir-li que Tradivel està especialitzada en treballs verticals. "I que, si no els deixava passar, es despenjarien pel celobert i tallarien el gas", assegura.
Després de l'ensurt va anar a informar-se a l'Aliança contra la pobresa energètica, on li van confirmar que, malgrat tenir un deute pendent com que és vulnerable no li poden tallar els subministraments. Aquesta entitat creu que l'empresa voreja la il·legalitat.
Els treballadors de Tradivel, però, finalment no li van tallar el gas. Segons Naturgy, perquè com estableixen els seus protocols d'actuació, va acreditar la seva vulnerabilitat.
Alexandra Villacís, que també està en situació de vulnerabilitat, també ha rebut amenaces per pagar els deutes dels subministraments.
Rebo trucades, missatges, mails i cartes. Als missatges em diuen que em portaran a judici i m'embargaran els comptes.
En aquest cas, aquesta pressió l'exerceixen les empreses de recobrament del deute d'Endesa. Un deute que les famílies vulnerables no han de pagar perquè hi ha un acord perquè l'assumeixin entre la companyia i la Generalitat, i que tampoc se'ls hauria de reclamar.
Endesa és l'única companyia que ha signat un conveni amb la Generalitat per condonar els impagats i assumir una part del deute, i fonts de l'empresa asseguren que si l'informe de vulnerabilitat està actiu, no s'ha de reclamar el deute.
Què diu la llei?
Segons la llei 24/2015 de mesures contra la pobresa energètica, a les persones vulnerables no se'ls poden tallar els subministraments encara que no paguin les factures.
Una resolució del síndic de greuges del 2018 adverteix que tampoc es poden reclamar els deutes.
La Sindicatura exigeix a la Generalitat, als ajuntaments i a les companyies de serveis com l'electricitat o el gas que compleixin el reglament que marca com s'ha d'actuar quan hi ha impagaments de persones vulnerables.
Diferències entre els ajuntaments
El problema és que hi ha ajuntaments que no fan aquest informe de vulnerabilitat específic si no hi ha avisos de tall, tal com explica Jordi Sánchez, director de l'Àrea de Drets Socials de la Sindicatura de Greuges:
Ni tan sols els ajuntaments segueixen les mateixes pautes a l'hora de decretar quina persona és vulnerable, com s'acredita i com es comunica a les empreses subministradores. On hem de posar el focus és en la manca d'un desplegament reglamentari.
Un reglament que la Generalitat assegura que desplegarà aquest 2025 i que hauria de servir per marcar clarament les regles del joc pactades ja fa deu anys en la llei d'emergència habitacional.
Des del síndic de greuges també demanen al govern que signi convenis amb totes les companyies energètiques i que estableixi mecanismes de finançament estables per assumir la meitat d'aquests deutes que generen els col·lectius vulnerables.