
La cara més personal d'una veu única
Deu anys sense Amy Winehouse
"Sense ficció" recorda la figura de l'extraordinària cantant i compositora amb "Amy: La noia darrere del nom", d'Asif Kapadia, guardonat amb un Oscar al millor documental el 2016
15/12/2021 - 10.00 Actualitzat 24/01/2022 - 09.05
El 23 de juliol del 2011 s'apagava per sempre la veu prodigiosa d'Amy Winehouse. Va morir a casa seva per una intoxicació etílica. Tenia 27 anys. "Alguna cosa va passar amb Amy Winehouse i volia saber com va succeir davant dels nostres ulls. Com pot morir algú així i amb aquesta edat? Malgrat tot, no va ser una gran sorpresa. Gairebé esperàvem que passés. Podies veure que la seva vida s'ensorrava." Aquest va ser el punt de partida del director d'"Amy: La noia darrere del nom" (2015), Asif Kapadia, cineasta que havia guanyat anteriorment un BAFTA per "Senna".
La seva història, a grans trets, era de domini públic. Amy Winehouse va ser una estrella fugaç que va acaparar amb el seu extraordinari talent la fama, l'atenció dels mitjans i els fans. Compositora i cantant, destacava amb una veu poderosa i autèntica que brillava en temes de jazz, R&B i soul. Va guanyar sis Grammys, cinc dels quals amb el seu segon àlbum, "Back to black" (2006). La seva carrera, però, va estar marcada per un meteòric ascens i un descens tenyit per l'addicció a les drogues i l'alcohol, agreujat, a més, per la bulímia. "Quin sentit tindria repetir el mateix? - es preguntava Gay-Rees, productor del documental -. Vam haver de cavar més profundament. Què intentàvem mostrar?".
L'equip va realitzar més de cent entrevistes a 80 persones de l'àmbit professional i personal de l'Amy. Va trigar gairebé un any a aconseguir els testimonis clau: les persones més vinculades a la infància i adolescència, abans de ser una estrella, com el seu primer manager, Nick Shymansky, i les seves amigues Juliette Ashby i Lauren Gilbert. Gràcies al polièdric puzle de veus, el documental s'endinsa en l'ànima de l'artista com mai s'havia fet i mostra material inèdit gravat per amics i pel seu exmarit, Blake Fielder-Civil.
Les lletres de les cançons, obra de la mateixa Amy, configuren un paper determinant en la construcció del documental. "Aquesta és una pel·lícula sobre Amy i les seves lletres - assenyala el productor Gay-Rees -. La gent no se n'adona de com eren de personals les seves lletres.
"Escric cançons perquè estic malament del cap i he de posar les coses per escrit per sentir-me millor. Per treure coses positives de les negatives.", Amy Winehouse
Els testimonis descriuen Amy com una persona amb carisma, caràcter, única, atrevida, sincera, agradable, original, gens pretensiosa, amb una relació molt pura i emocional amb la música. "Jo era molt riallera i bona nena, i bastant nerviosa, fins als nou anys. Quan els pares es van separar.", declarava Amy. Als tretze o catorze anys, li van receptar antidepressius. "No sabia què era la depressió. Sabia que a vegades em trobava rara i que era diferent. És típic dels músics. Per això escric música. (...) Tampoc és que estigui feta pols. Hi ha molta gent que té depressió i no té una vàlvula d'escapament. No es poden passar una hora tocant la guitarra per sentir-se millor." D'adolescent, també va manifestar una tendència a la bulímia, tot i que el seu entorn no va detectar la seriositat d'aquest trastorn alimentari que arrossegaria al llarg de la seva vida.
"Si em pensés que soc famosa, em suïcidaria, perquè ho trobo terrorífic. Em fa molta por.", Amy Winehouse
L'ascens fulgurant de la seva carrera va anar de la mà de la persecució mediàtica i de crisis personals més agudes, que l'abocaven a l'abisme de les drogues i l'alcohol, en una voràgine autodestrucció, sovint amb la complicitat del seu marit, Blake Fielder-Civil, amb qui es va enganxar al crac i l'heroïna. "Ella volia sentir el mateix que ell. Deia: Vull sentir el que sent ell. Vull estar al seu nivell. Si no, ell és allà i jo soc aquí'. Era l'objectiu que tenia ella", assegura "Spiky" Phil Meynell, padrí de la seva boda. El seu promotor, Raye Cosbert, recorda que li va confessar: "'L'amor m'està matant, Raye.' Tenia un dilema. S'estimava molt aquell noi, però li havia de seguir el ritme de consum de drogues. Les consumien junts. Era com un pèndol terrible, que anava d'un extrem a l'altre."
"Per tu vaig ser una flama.
L'amor és un joc perdut.
Vas arribar com un incendi de cinc plantes.
L'amor és un joc perdut.
Tant de bo
no hi hagués jugat mai.
Quin desastre que vam fer!
Ara arriba el fotograma final.
L'amor és un joc perdut."
▶ Lletra de la cançó "Love is a losing game", Amy Winehouse
Amb el temps, i ja separada de Blake Fielder-Civil, va deixar les drogues, però les va substituir per l'alcohol. Quan, malgrat la seva resistència, la indústria la pressionava per complir contractes, actuar en gires i complir les expectatives, es refugiava en l'alcohol. "No podia fugir de la seva vida en aquella mena de peixera horrible. Va començar a perdre els papers en públic i el tracte que li van donar els mitjans la va acabar d'empènyer cap a l'abisme - sentencia Nick Shymansky, el seu primer manager -. Tothom se li va tirar a sobre. Es va tornar acceptable fer acudits sobre la imatge d'una bulímica o les seves addiccions."
"Em volien fer anar a desintoxicació.
Vaig dir que no, no, no.
He estat a la foscor,
però quan torni ho sabràs.
No tinc temps
i el meu pare creu que no em cal.
Em volia fer anar a desintoxicació, però no hi aniré.
M'estimo més quedar-me a casa amb en Ray."
▶ Lletra de la cançó "Rehab", Amy Winehouse
El dia abans de morir, va quedar de retrobar-se amb les seves amigues d'infància i va dir a Andrew Morris, el seu guardaespatlles: "Si pogués renunciar a tot a canvi de poder anar pel carrer tranquil·la, ho faria".
En última instància, el director Asif Kapadia creu que "Amy: La noia darrere del nom" és una pel·lícula sobre el amor: "Es tracta d'una persona que vol ser estimada, algú que necessita amor i no sempre el va rebre."
Podeu veure el tràiler d'"Amy: La noia darrere del nom" aquí.
Premis
Millor documental, Premis Oscar de l'Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques de Hollywood, 2016
Premi BAFTA al millor documental
Premi de Cinema Europeu al millor documental
National Board Review (NBR) al millor documental
Fitxa tècnica
Direcció: Asif Kapadia
Producció: James Gay-Rees
Producció executiva: David Joseph i Adam Barker
Muntatge: Chris King
Banda sonora original: Antonio Pinto
Producció d'arxiu: Paul Bell
Coproducció: George Pank
Cap de producció: Raquel Alvarez
Supervisió d'edició de so: Andy Shelley i Stephen Griffiths
2015
Més informació
Amy Winehouse Foundation
Avui és notícia
El ministeri no descarta que el brot de pesta porcina africana sortís d'un laboratori
S'amplia la prohibició d'accés als espais naturals per la pesta porcina: consulta els 91 municipis
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El whatsapp del cap de gabinet de Mazón a Pradas el dia de la dana: "Treu-te del cap confinar"