Deu institucions culturals insten el govern a evitar el trasllat de les pintures de Sixena
Deu departaments universitaris i institucions dedicades a l'art i el patrimoni han emès un comunicat aquest divendres que emplaça la Generalitat i el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) a "esgotar totes les vies jurídiques possibles" per convèncer els jutges per evitar el trasllat de les pintures murals de Sixena.
El manifest arriba l'endemà que nou exconsellers de Cultura de la Generalitat també signessin un manifest a favor que les pintures continuïn al MNAC.
En el seu argumentari, les institucions recorden que la sentència del Tribunal Suprem "no entra a analitzar les qüestions tècniques" sobre la conservació de les pintures i les conseqüències "nefastes" que el seu desmuntatge, trasllat i instal·lació al seu lloc d'origen poden comportar.
Propietat i necessitats de conservació
Paral·lelament, han apuntat que les qüestions de propietat "no poden passar mai al davant de les qüestions de conservació". "La nostra obligació és llegar aquestes pintures a les generacions del futur, d'acord amb el que estableixen la Llei del Patrimoni Cultural Català, la Llei de Patrimoni Històric espanyol i les directrius internacionals d'organismes com UNESCO, ICOM, ICCROM i ICOMOS", han destacat.
En el comunicat recorden que els conservadors‐restauradors que fins ara s'han pronunciat sobre la qüestió, com ara Gianluigi Colalucci (1929‐2021), "màxima autoritat mundial en la matèria", han "desaconsellat el trasllat i han advertit sobre les conseqüències negatives que la instal·lació d'aquestes pintures a Sixena pot comportar".
Per què no es traslladen la "Dama d'Elx" o el "Guernica"?
Les institucions també han criticat que el Ministeri de Cultura empri "amb bon criteri" l'argument de la conservació per desaconsellar el moviment d'obres com la "Dama d'Elx", exhibida al Museu Arqueològic Nacional de Madrid o el Guernica de Pablo Picasso, exposat al Museu Nacional Reina Sofia de Madrid, i que el "mateix argument no es pugui fer servir per a les pintures murals de la sala capitular del monestir de Sixena, que es troben en un estat de conservació molt més delicat i fràgil que les anteriors".
Finalment, el comunicat expressa suport al MNAC i el convenciment "absolut amb criteris acadèmics, científics i tècnics" que "les pintures murals de la sala capitular del monestir de Sixena romanguin al seu emplaçament actual, on podran ser contemplades, com fins ara, per milers i milers de persones sense la necessitat de córrer riscos innecessaris".
Els deu signants del manifest
Les institucions signants del manifest han estat la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona, Reial Acadèmia de Bones Lletres, l'Institut Amatller d'Art Hispànic, l'Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural, el Departament d'Història de l'Art de la Universitat de Barcelona, el Departament d'Art i Musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, el Departament de Geografia, Història i Història de l'Art de la Universitat de Lleida, el Departament d'Història i d'Història de l'Art de la Universitat Rovira i Virgili i el Departament d'Història i d'Història de l'Art, de la Universitat de Girona.
El govern aragonès espera el trasllat el més aviat possible
Per la seva part, i contràriament a l'opinió de les institucions i els departaments universitaris catalanes, el president del govern de l'Aragó, Jorge Azcón, ha insistit aquest mateix divendres en finalitzar la Conferència de Presidents celebrada a Barcelona que, un cop el Tribunal Suprem determinés que la propietat de les pintures de Sixena és "dels aragonesos", el trasllat és una qüestió "tècnica i jurídica".
Azcón ha aprofitat la trobada amb el president de la Generalitat, Salvador Illa, per comunicar-li els noms dels tècnics que han de preparar el trasllat de les pintures des del MNAC al Monestir de Santa Maria de Sixena, perquè es compleixi "el més aviat possible i amb total seguretat" la sentència de l'Alt Tribunal.
