El 90% dels professors de secundària tenen problemes emocionals a causa de la feina
El 90% dels professors de secundària tenen problemes emocionals a causa de la feina i en són conscients. I la gestió de la diversitat a les aules és una de les principals causes d'aquest malestar.
Així ho conclou un estudi fet des de la delegació de Girona del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya que ha fet una enquesta a 818 professors de secundària, per avaluar i posar dades al descontentament que es percep que tenen.
Tot i tractar-se d'un estudi fet a Girona, els seus autors consideren que és extrapolable a la resta de Catalunya.
Aquest malestar fa referència al fet que estan cansats, a l'estrès o a la impotència que senten per afrontar diferents situacions a les aules, segons l'autor principal de l'estudi, Àngel Guirado.
Un alt percentatge dels docents no estan satisfets, tenen dificultats, els estressa la feina.
Concretament, s'ha vist que la gestió de la diversitat n'és una de les principals causes. Segons l'enquesta, gairebé un 80% dels professors de secundària diuen que la gestió d'aquesta diversitat els afecta força o molt.
Gairebé el 60% dels que pateixen problemes emocionals intenten resoldre'ls ells mateixos i el 34% diu que busca ajuda, la majoria entre amics o companys.
Sense eines per gestionar la diversitat
La diversitat a les aules cada cop és més complexa.
Segons Guirado, hi ha diversitat en el nivell d'aprenentatge, en la procedència dels alumnes, en el coneixement del català i en relació amb els trastorns del neurodesenvolupament.
Per Guirado, el professor "es converteix en una persona que, tot i tenir molts coneixements, no pot motivar els seus alumnes".
[Els professors] no saben com resoldre els conflictes que es generen a l'aula. Se senten indefensos.
Baixa la qualitat educativa
Segons els autors de l'enquesta, l'estrès que tenen repercuteix en una rebaixa de la qualitat educativa.
I concreta que una altra de les causes que els provoca malestar són les ràtios elevades, és a dir, que hi hagi molts alumnes per classe.
Què els ajuda?
Entre les mesures que els ajuden, hi ha les millores en l'organització del centre i tenir un bon clima de treball.
Per exemple, que hi hagi un bon projecte educatiu, estabilitat en les plantilles, una bona relació amb els companys i les companyes "on les preocupacions es dinamitzen i es poden compartir".
L'estudi conclou que cal combinar estratègies de suport psicològic al professorat amb mesures estructurals i organitzatives.
L'enquesta es va fer entre l'abril i el maig d'aquest any i han respost docents majoritàriament de la demarcació de Girona.
