El nou format de bitllet senzill d'FGC compta amb tecnologia sense contacte i substitueix el bitllet senzill amb validació magnètica
El nou format de bitllet senzill d'FGC compta amb tecnologia sense contacte i substitueix el bitllet amb validació magnètica (FGC)

El bitllet senzill comença la integració a la T-mobilitat i s'estrena a FGC

FGC és el primer operador a implementar el nou sistema, que acabarà amb els bitllets magnètics d'un sol ús
Redacció
3 min

Barcelona fa un pas més cap a la digitalització del transport públic. Aquesta setmana ha començat el traspàs del bitllet senzill --el títol d'un viatge que fins ara es validava mitjançant banda magnètica-- al sistema sense contacte de la T-mobilitat.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) és el primer operador a posar en marxa aquesta mesura, que s'estendrà progressivament a la resta de companyies de transport metropolità fins a finals del 2025.

La targeta recarregable, únic suport

Des d'aquest dimecres, ja es poden adquirir bitllets senzills en format T-mobilitat a 13 estacions de la línia Barcelona-Vallès i 6 de la línia Llobregat-Anoia.

FGC ha activat una campanya informativa en diversos canals per facilitar la transició
FGC ha activat una campanya informativa en diversos canals per facilitar la transició (FGC)

Aquests es carreguen en una targeta de cartró sense contacte i reutilitzable, que es podrà conservar per a futures compres tant de bitllets senzills com d'altres títols com la T-casual o la T-familiar. I és que la idea és aquesta, guardar la targeta per no haver d'imprimir nous bitllets cada cop que els necessitem i fer de la T-mobilitat una inversió de continuïtat.

El nou suport té un cost inicial d'un euro, que s'afegeix al preu del bitllet senzill, 2,56 euros. Per tant, els usuaris que no disposin encara de cap T-mobilitat hauran de pagar 3,56 euros en el primer ús d'un títol senzill.

Aquelles persones que ja tinguin una targeta T-mobilitat de cartró o plàstic podran carregar-hi directament el nou bitllet des de les màquines d'autovenda.

Un desplegament progressiu

FGC ha iniciat aquest desplegament a través de 19 estacions: Plaça Catalunya, Provença, Gràcia, Muntaner, Sarrià, Av. Tibidabo, Sant Cugat Centre, Rubí Centre, Terrassa Rambla, Vallparadís Universitat, Universitat Autònoma, Sabadell Plaça Major i Sabadell Parc del Nord, a la línia Barcelona-Vallès; i Plaça Espanya, Ildefons Cerdà, L'Hospitalet Av. Carrilet, Sant Boi, Martorell Central i Martorell Enllaç, a la línia Llobregat-Anoia.

Durant el mes de maig, la resta d'estacions de les línies metropolitanes de Ferrocarrils incorporaran també aquesta nova funcionalitat.

Un cop completat el desplegament d'FGC, serà el torn de la resta d'operadors: TRAM, TMB i Rodalies de Catalunya. L'objectiu final és que, abans de la fi del 2025, tots els bitllets senzills del sistema metropolità s'expedeixin exclusivament en format T-mobilitat.


Un ús minoritari però rellevant

L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) estima que els títols magnètics representen ja només un 25% dels viatges, però eliminar-los suposarà un canvi notable, especialment per a usuaris ocasionals. El bitllet senzill és sovint l'opció triada per persones que utilitzen el transport públic de manera esporàdica i, per tant, obligar a adquirir una targeta suposa un canvi d'hàbit i una despesa addicional.

Tot i així, l'ATM defensa que el nou sistema aporta beneficis clars: seguretat en la validació, menor desgast dels lectors i sostenibilitat pel fet que les targetes es poden reutilitzar.

Veus crítiques d'alguns usuaris

Tot i així, la mesura no ha estat rebuda amb entusiasme per part dels usuaris esporàdics, que critiquen que el bitllet senzill deixi de ser un títol totalment accessible i immediat. Alguns, com en Pau, comenten que el seu sentit és poder comprar-lo al moment, sense haver de conservar cap targeta.

Altres usuaris com l'Estefania, apunten que el cost afegit d'un euro pot resultar un obstacle per a qui només vol fer un trajecte puntual.

Campanya informativa per evitar confusions

Per facilitar la transició, FGC ha activat una campanya informativa en diversos canals: pantalles als trens i estacions, xarxes socials, la seva web i a les mateixes màquines d'autovenda. L'objectiu és garantir que la ciutadania entengui el canvi i conegui les opcions disponibles.

Amb aquesta mesura, l'ATM consolida l'extensió del sistema T-mobilitat a pràcticament tota la gamma de títols de transport, avançant cap a un model més digital, interoperable i sostenible, tot i les reticències.

Avui és notícia

Més sobre Transport públic

Mostra-ho tot