Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

El cable del funicular accidentat a Lisboa no complia la normativa per transportar persones

L'informe dels tècnics no estableix els motius exactes del trencament del cable del Glória

Redacció

21/10/2025 - 00.15 Actualitzat 21/10/2025 - 00.28

L'accident del funicular Glória de Lisboa, en què van morir 16 persones el 3 de setembre, es va produir pel trencament d'un cable que no complia amb la normativa per al transport de persones ni amb els requisits de l'empresa urbana de transport.

Així ho indica l'informe preliminar del Gabinet de Prevenció i Investigació d'Accidents d'Aeronaus i Accidents Ferroviaris (GPIAAF), l'organisme governamental que s'encarrega del cas.

Tanmateix, en el document que relata el sinistre no s'estableixen els motius exactes del trencament del cable, que estava situat sota les dues cabines del funicular i que es va trencar després de 337 dies d'ús, tot i que s'apunten una sèrie d'irregularitats.

Segons el GPIAAF, el cable instal·lat "no estava conforme a les especificacions" de l'empresa que el gestionava, la Companhia Carris de Ferro de Lisboa (CCFL), per a l'ús en l'Ascensor de Glória, com també era conegut el funicular. El cable tampoc estava certificat per utilitzar-se en instal·lacions de transport de persones.

Els equips d'emergència treballant al lloc de l'accident, el 3 de setembre passat (Europa Press/Xun Wei)

Cable "no apte"

Una altra anormalitat que els tècnics apunten en el text és que el cable citat "no era apte" per fer-lo servir amb pivots als extrems, com era el cas en el funicular de Glória i en el de Lavra, un altre ascensor turístic de la capital portuguesa.

El GPIAAF ha indicat que el fet que aquest tipus de cables es fes servir "de forma múltiple" al funicular, sense complir els requisits i restriccions d'utilització, es deu a "diverses errades acumulades en el procés d'adquisició, acceptació i aplicació de la CCFL, els mecanismes de control intern de la qual no van ser suficients o adequats per prevenir o detectar errades" en l'adquisició i muntatge del cable al funicular.

Malgrat aquestes irregularitats, l'organisme investigador recorda que cables similars al que es va trencar i va causar l'accident es van fer servir durant 601 dies en els funiculars de Glória i Lavra "sense incidents".

"Per aquest motiu, no és possible afirmar en aquest moment si les disconformitats en l'ús del cable són o no són rellevants en l'accident", apunta el GPIAAF.

Manteniment correcte

Sobre el manteniment del funicular, l'organisme ha dit que a la zona on es va produir el trencament "no era possible" fer una inspecció visual sense haver de desmuntar part de la instal·lació. L'informe, a més, destaca que "hi ha evidències" que les tasques de manteniment estaven ben fetes.

D'altra banda, i com ja s'havia apuntat prèviament, els tècnics han pogut constatar que en el moment de l'accident el sistema d'emergència de la cabina que va descarrilar va funcionar com calia tallant el corrent elèctric, la qual cosa hauria d'haver desencadenat una frenada que no es va produir. 

Així mateix, van poder comprovar que el guardafrens va activar el sistema tant de manera automàtica com manual, però res d'això va servir per immobilitzar la cabina.