El Defensor de l'Audiència fa balanç del primer semestre de l'any
Durant el primer semestre del 2009, el d Defensor de l'Audiència de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Carles Pérez, ha estrenat espais tant a TV3 com a Catalunya Ràdio, des d'on ha respost les preguntes, queixes i suggeriments d'espectadors i oients. A més, s'ha posat en funcionament el web www.defensoraudiencia.cat, en què es publiquen les principals resolucions del Defensor. Aquests espais permanents, que ja tenen una llarga tradició en diferents països europeus, són una iniciativa pionera a nivell estatal.
2 min
A més de les persones ateses directament pel Defensor, el Servei d'Atenció a l'Audiència ha respost més de 32.000 comunicacions, de les quals unes 26.000 relatives a Televisió de Catalunya, 4.000 a Catalunya Ràdio i la resta als portals d'internet i a La Fundació La Marató de TV3. L'audiència demana bàsicament informació sobre la programació i opina sobre els continguts. De fet, prop de la meitat dels contactes rebuts són consultes, un 30% són comentaris i un 10%, queixes. La resta són agraïments i incidències tècniques. Els programes que més comunicacions generen són "El club" i "Els matins", pel que fa a la televisió, i "Futbol a Catalunya Ràdio" i "L'ofici de viure", a la ràdio. Quant als portals, les consultes més habituals són el 3alacarta, els serveis per a mòbils i el portal 3cat24. El Defensor ha atès personalment demandes referides a aspectes molt diversos com ara el tractament d'algunes notícies, la temàtica dels programes humorístics, el dret a la pròpia imatge, la protecció dels menors, la reclamació de més presència als mitjans per part de diferents col·lectius o l'ús de la llengua. En cada cas, s'analitzen els fets exposats i, si cal, es consulta els responsables implicats. Després d'estudiar la informació i un cop consultats llibres d'estil, codis deontològics i la legislació vigent, el Defensor emet una resolució. Els casos més rellevants es tracten als espais del defensor als programes "Tvist" de TV3 i "Hem de parlar" de Catalunya Ràdio. En la majoria d'ocasions, també hi participen els responsables dels programes o els departaments implicats per donar una resposta més completa i detallada a l'audiència. Aquests espais i les resolucions del defensor es poden consultar al web www.defensoraudiencia.cat, des d'on l'audiència li pot fer arribar tota mena de demandes. La CCMA ha estat pionera en la implantació d'un Servei d'Atenció a l'Audiència que, pel volum de comunicacions tractat, accessibilitat i proximitat és únic a l'Estat espanyol. El Defensor i el Servei d'Atenció són la plasmació de l'exigència i el compromís de la Corporació en la defensa i l'exercici dels drets de la ciutadania.