El dièsel no és moda: per primer cop es matriculen més vehicles de gasolina
Cada cop hi ha menys compradors de cotxes interessats en un vehicle amb motor dièsel. L'esclat del "dieselgate", aviat farà tres anys, ha fet caure les vendes.
Però hi ha influït també que, degut a que emet més partícules que els cotxes de gasolina, diverses ciutats han anunciat que en prohibiran la circulació. I per reblar el clau, el govern espanyol va anunciar la setmana passada que està estudiant apujar els impostos aplicats sobre aquest carburant, que ara és 9 cèntims més barat que la gasolina.
L'any passat els dièsel encara anaven per davant, però per poc. A finals del 2017, al conjunt d'Espanya s'havien matriculat 597.000 vehicles dièsel, només 20.000 més que de gasolina. la tendència ha continuat i en els primers cinc mesos d'aquest any els vehicles matriculats de gasolina superen els dièsel.
Alguns experts afirmen que s'ha posat el focus sobre els cotxes dièsel, però molts cops sense fonament. Així ho afirma el president del Club Automoció d'Esade Alumni, Joan Miquel Malagelada:
Els cotxes dièsel actuals que compleixen la norma Euro6 tenen uns nivells de contaminació molt semblants als cotxes de benzina, de gasolina. No contaminen més, és més, en molts casos les emissions de CO2 per exemple els cotxes dièsel emeten menys CO2 que els cotxes de benzina.
Notícia relacionada: La contaminació del dièsel potencia les al·lèrgies
Els cotxes dièsel emeten menys diòxid de carboni, però el problema rau en les partícules, un dels contaminants més preocupants, sobretot a les ciutats. Un dels estudis més recents, realitzat per l'Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques (IMIM), l'Hospital del Mar i l'Institut de Salut Global Barcelona (ISGlobal), assenyala que els dies amb més concentració de sutge, un contaminant procedent de la mala combustió dels motors dièsel, es dispara un 20% el risc de patir un ictus.
Vídeo relacionat: Els pics de contaminació es tradueixen en més ictus dies després
Un altre efecte del canvi de tendència és la dificultat de servir cotxes de gasolina, perquè les factories europees estan preparades, principalment, per fabricar vehicles dièsel.
Més enllà de els diferències motor i combustible, les vendes de cotxes augmenten: al conjunt de l'Estat, el mes de juny es van matricular un 8% més de vehicles que el juny de l'any passat. Tot i això, a Catalunya s'ha registrat un descens de més del 7%.
