El director del MNAC sobre el trasllat de les obres de Sixena: "Encara hi ha esperança"
Els tècnics i conservadors del MNAC estan fent nous estudis sobre l'estat actual dels frescos de Santa Maria de Sixena. Uns estudis que presentaran a la jutgessa d'Osca com a "escrit d'oposició" durant el període d'execució forçosa que obliga el museu a traslladar les pintures a l'Aragó.
A hores d'ara, el museu encara no ha rebut aquesta ordre. Així ho ha explicat el director del MNAC, Pepe Serra, que ha comparegut per primer cop aquest dimecres des que es va conèixer la sentència del Tribunal Suprem a finals de maig.
Per Serra, aquest "escrit d'oposició" suposa "una esperança" perquè la jutgessa s'adoni que "complir amb la sentència implica sotmetre les obres a un risc important de danys". "No és perquè no en sabem o perquè necessitem temps, sinó perquè tècnicament suposaria sotmetre a la pintura a danys que no són reparables davant la seva evident vulnerabilitat".
Aquest "escrit d'oposició" serà la darrera oportunitat del MNAC i de la Generalitat, ja que els juristes els han reconegut la falta de "viabilitat" de retornar el cas a la justícia.
La "trampa lingüística" del "se puede"
En restauració preventiva en l'actualitat es treballa sobre pronòstics de riscs, no sobre probabilitats: "Hi ha informes del Ministeri de Cultura sobre el 'Gernika' i la Dama d'Elx on preval l'informe científic que diu que no es pot moure perquè el risc de danyar-les és molt gran."
La idea de "se puede" -en referència a les declaracions fetes des de l'Aragó- és una idea frívola i els museus ara no treballen així. És una trampa lingüística el "poder o no poder".
Tanmateix, en cas que finalment s'hagi de fer aquest trasllat, el director del MNAC reconeix que hauran de ser els tècnics del museu qui retirin les pintures, perquè així ho obliga la sentència. A més, segons Serra, "els tècnics de l'Aragó no les retiraran perquè saben que els frescos es danyaran, perquè així ho diuen tots els informes, i això pot tenir conseqüències jurídiques".
El que sí que es demanarà a la jutgessa és en quin estat es troba el monestir de Santa Maria de Sixena, ja que per poder conservar bé les pintures a la seva sala capitular "ha de tenir unes condicions de temperatura i humitat constants durant tot l'any com les té el MNAC".
"De moment, no tenim cap informe que ho acrediti", ha reblat. "No es pot fer un projecte de retirada sense saber com es vol col·locar. No es poden comprar els mobles d'un pis si no saps com està el pis ni com és."
Serra no es planteja dimitir
El director del MNAC ha mantingut el silenci des que va sortir la sentència del Tribunal Suprem que referma la decisió de la jutgessa d'Osca a tornar les pintures de Sixena a l'Aragó.
Durant aquestes setmanes, s'ha parlat de silenci forçat, però avui, davant l'expectativa dels mitjans de comunicació, Pepe Serra ha volgut deixar clar que no hi ha hagut "cap ingerència política", ni de la Generalitat ni del Ministeri, i que tampoc s'ha plantejat dimitir. "Vivim una tríada molt perversa", ha lamentat. "Hem d'executar la sentència; hem de protegir l'equip del museu i s'ha de posar en relleu la legitimitat del MNAC i del país."
"No són pintures murals; són artefactes"
Durant la seva explicació, de gairebé dues hores, Pepe Serra s'ha esplaiat, sobretot, en les qüestions més tècniques. Des del MNAC es considera que les pintures que es conserven a la sala 16 del museu ja no són pintures murals.
"Van perdre aquesta naturalesa quan van ser arrancades per Gudiol després de l'incendi que va patir el monestir durant la Guerra Civil". Ara són un "artefacte", unes pintures del 1.200 que la part més gruixuda és només d'1 mil·límetre, muntades sobre tela de cotó i enganxades sobre fusta. "Aquest artefacte és extremadament fràgil i no és comparable a les pintures murals de la col·lecció."
Alhora, la restauració que va fer Josep Gudiol als anys 40 per completar el conjunt suposa un 35% de les pintures exposades. Una restauració de la pintura feta damunt d'escaiola blanca, "fragments que són encara més fràgils". Per això, explica que "la complexitat de les pintures de Sixena no es pot tractar amb regles estàndards ni mirant altres casos, perquè són pintures molt singulars".
Els treballs que estan fent els tècnics del MNAC aquests dies revelen més complexitat: "Estem molt més a dins de l'obra, estem fent noves anàlisis. A mesura que més hi entrem, més riscos trobem", ha constatat el responsable del museu, que adverteix que "un canvi de temperatura o humitat relativa pot generar reaccions químiques com la creació de sals que pot fer desaparèixer la pintura".
Serra ha començat la seva intervenció a la Biblioteca del MNAC reivindicant la feina que ha fet el museu durant tots aquests anys, un museu que és un referent mundial en l'art medieval i per fer que "les pintures de Sixena hagin tingut un accés universal".
Batalla judicial
Mentrestant, el jutjat d'Osca encara no ha iniciat l'execució forçosa de la sentència de Sixena perquè encara no li ha arribat la interlocutòria del Suprem. En aquest sentit, l'advocat de l'Ajuntament de Vilanova de Sixena, Jorge Español, ha anunciat que el consistori ha presentat un recurs davant del que consideren una "dilatació del procés que no és legal".
Des del govern d'Aragó, en canvi, apunten que el procediment que s'està seguint és "l'ordinari de qualsevol causa" i confien que el procés es desencalli ben aviat. Dijous de la setmana passada va finalitzar el termini voluntari del lliurament dels murals i divendres, l'Aragó va presentar al jutjat civil de primera instància i instrucció número 2 d'Osca la petició de l'execució forçosa de la sentència de Sixena.
A banda d'això, l'executiu de Jorge Azcón va presentar el mateix dijous la petició d'un cronograma aproximat de les feines del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) per complir la sentència i va fixar un termini d'uns set mesos perquè el lliurament fos efectiu. Alhora, va sol·licitar la imposició de multes de 5.000 euros al dia al museu en cas que incompleixi els objectius contemplats en el cronograma.
Suspesa la participació de l'Aragó
Un altre dels darrers capítols del cas de Sixena és la suspensió, per part de l'Aragó, de la participació dels seus tècnics en el grup de treball creat per al trasllat de les obres.
Una decisió que Azcón va prendre dilluns de la setmana passada en considerar "inacceptable" la incapacitat que el MNAC havia declarat per abordar les tasques que implica executar la sentència de Suprem.
Sobre aquesta decisió, i durant el ple del Parlament d'aquest dimarts, la consellera de Cultura, Sònia Hernández, "ha lamentat profundament" que el govern d'Aragó hagi suspès la participació dels seus tècnics i demana resoldre tot aquest procés "amb rigor, dins la legalitat i lluny de sobreactuacions".
Hernández ha recordat que la sentència del Suprem és ferma i obliga el MNAC a executar-la. Per aquest motiu, el Patronat del museu va crear un grup de treball tècnic que ha d'elaborar els informes pertinents i va convidar el govern d'Aragó a formar-ne part.
