El Festival de Peralada tanca la tercera edició de Pasqua amb la matinal d' Il Pomo d'Oro i una ocupació total del 95%

4 min

ACN Peralada - La tercera edició del Festival de Pasqua de Peralada ha tancat amb èxit de públic. Cinc de les sis propostes han venut totes les entrades disponibles, mentre que la matinal d'aquest Diumenge de Pasqua amb Il Pomo d'Oro (la novetat d'enguany) gairebé ha omplert l'església el Carme. En total, s'ha assolit una ocupació del 95%. El director artístic, Oriol Aguilà considera que "l'edició de Pasqua no només reforça la condició de referent en l'àmbit musical del festival, sinó que també ha esdevingut amb un temps rècord el cor de l'espiritualitat i la música sacra de la Mediterrània occidental durant aquesta època". L'orquestra belga Vox Luminis hi presentarà l'any vinent un projecte que explora als orígens de l'obra de Brahms.

El Festival de Pasqua del Festival de Peralada ha acollit en la seva tercera edició l'estrena mundial dels 'Responsoris de Setmana Santa', de Bernat Vivancos, el 18 d'abril. La programació, que s'ha celebrat del 17 al 20 d'abril, també ha inclòs la recuperació i estrena a Espanya de l'oratori 'Sanctus Petrus et Sancta Magdalena', del compositor alemany Johann Adolph Hasse, i el debut del violoncel·lista Pablo Ferrández acompanyat del pianista Luis del Valle. Una altra de les novetats d'aquesta edició ha estat la 'matinée', que s'ha celebrat aquest Diumenge de Pasqua protagonitzada per l'orquestra barroca Il Pomo D'Oro.

Dirigida amb mestria per Zefira Valova i acompanyada de les solistes Mélissa Petit (soprano) i Ann Hallenberg (mezzo), l'orquestra Il Pomo d'Oro ha proposat explorar les sonoritats del segle XVIII, tant pel que fa a la profunditat de la música sacra com la teatralitat de l'òpera; tot, sota el fil conductor de l'escola napolitana i la seva influència en l'època. L'orquestra ha mostrat la seva profunda comprensió del llenguatge barroc, oferint una interpretació precisa i vibrant que ha realçat les qualitats vocals de les solistes i creant un ambient sonor ric i matisat, amb una atenció meticulosa als detalls. La fórmula de la matinal de Diumenge de Pasqua ha arribat per quedar-se, ja que té com a objectiu fidelitzar al públic i enriquir la proposta del festival per a la Setmana Santa.

Pel director del festival, Oriol Aguilà, l'objectiu de futur és "mantenir el nivell d'excel·lència" tant en l'àmbit artístic com en l'atenció al públic: "Fets com el del passat Divendres Sant -estrena dels responsoris de Bernat Vivancos- són importants per a nosaltres, perquè reforcen la condició de motor de creació i promotors de talent local, però també posa el llistó molt alt pel que fa al nivell d'exigència".

"És una feina que vol temps: cal sembrar per poder recollir i es pot treballar en altres direccions per aconseguir arribar al nivell d'excel·lència que ens proposem", ha afegit. "La recuperació del patrimoni musical -l'oratori de Hasse-, donar suport a la nova creació -responsoris de Vivancos-, promoure el talent de casa i comptar amb els referents internacionals -Il Pomo d'Oro- són els pilars bàsics que guien la feina que fem", ha conclòs Aguilà.

Vox Luminis, a la pròxima edició de Pasqua

L'orquestra belga Vox Luminis, dirigida per Lionel Meunier, formarà part del cartell de l'Edició de Pasqua del Festival Perelada 2026 i el Dissabte Sant presentarà el seu projecte Ein Deutsches Barockrequiem. Aquest treball ofereix una visió alternativa i històrica del concepte de Rèquiem alemany, inspirant-se en la tradició luterana del segle XVII. El projecte parteix de la idea que alguns dels textos bíblics que Johannes Brahms va utilitzar en el seu conegut Ein deutsches Requiem ja havien estat musicats per compositors barrocs alemanys.

Com es pot comprovar en la seva música coral, Brahms sentia passió per la polifonia i s'inspirava en models de la gran tradició luterana de finals del Renaixement. Vox Luminis explora aquest repertori antic amb la mateixa passió des de fa molts anys. Aquest treball presenta una selecció de motets de compositors barrocs alemanys com Andreas Scharmann, Thomas Selle, Johann Hermann Schein, Christian Geist, Wolfgang Carl Briegel, Andreas Hammerschmidt, Heinrich Schwemmer, Johann Philipp Förtsch o Tobias Michael. L'objectiu del projecte és explorar les arrels i les influències que van donar forma a l'obra de Brahms, oferint una perspectiva històrica i musical sobre la tradició luterana del Renaixement tardà i el Barroc.

Avui és notícia