El malson de l'AP-7: fins a un 61% més de camions en 5 anys, un dels factors de la sinistralitat

El Servei Català de Trànsit aposta per augmentar els controls i els trams de velocitat variable, i descarta la proposta dels transportistes de tornar a les carreteres nacionals
Redacció
5 min

El 2024, 18.000 camions van passar cada dia per l'AP-7 a l'altura de la Roca del Vallès. En el tram central de la via el volum de vehicles pesants encara va ser més alt, més de 28.000 diaris. I una mica més al sud, a Martorell, n'hi van circular 22.000 cada dia.

Si ho comparem amb el que passava el 2019, abans que s'alliberessin els peatges, el nombre de camions s'ha disparat: un 40% més a la Roca i un 61% més a Martorell.

De la mà d'aquest augment de trànsit de camions hi ha l'increment d'accidents i avaries de vehicles de gran tonatge, que han fet la guitza molts dies als usuaris de la via. Cada cop és més freqüent que s'hagi de tallar la circulació fins a la retirada del vehicle, una tasca complexa en molts casos.

L'aixecament dels peatges és només una de les raons que expliquen aquest important augment del trànsit a l'AP-7. També si ha de sumar altres factors.

El disseny de la via dificulta la gestió del trànsit

Aquesta autopista es va dissenyar als anys 70 com a via de peatge per comunicar Catalunya de nord a sud, però també per facilitar el trànsit entre grans ciutats i centres industrials.

El disseny en forma de tub amb pocs accessos dificulta la gestió del trànsit en cas d'accidents, segons Lourdes Puigbarraca, subdirectora general de Gestió del Trànsit del Servei Català del Trànsit (SCT).

Quan hi ha accidents, la gestió es molt complicada, sobretot quan ja comença a haver-hi retencions, perquè els serveis d'emergència tenen dificultats per arribar perquè les entrades i sortides queden molt distanciades entre elles.

Però l'AP-7 també connecta amb la resta de l'estat espanyol i Europa. És una via on, a part del trànsit diari, hi ha el de cap de setmana i l'estival, perquè, a més, Catalunya és una destinació turística.

L'alliberament del peatge el 2021 va fer incrementar aquesta mobilitat, sobretot dels vehicles pesants. De fet, l'AP-7 és l'autopista amb més trànsit de camions d'Espanya, i al tram català encara s'accentua més.

Buscant solucions per a l'AP-7: velocitat variable al llarg de 150 km

La solució seria construir un quart carril i més sortides, però mentre el ministeri no faci aquestes obres calen actuacions temporals.

La consellera d'Interior, Núria Parlon, ha anunciat que s'aplicarà la velocitat variable a l'AP-7 en un tram d'uns 150 quilòmetres, des de Maçanet de la Selva fins al Vendrell.

Aquesta és una de les mesures que preveu el departament per reduir la sinistralitat en aquesta via, així com les obres en carrils complementaris i d'incorporació, més controls i radars i un nou sistema predictiu d'accidents a través d'intel·ligència artificial (IA).

L'SCT admet, però, que el caràcter internacional de la via dificulta que se segueixin les normes enfocades a reduir infraccions, com explica la subdirectora general de Gestió del Trànsit:

A vegades els camioners estrangers no coneixen la normativa de circulació d'aquest país, perquè potser no estan acostumats a conduir amb una circulació tan densa com aquesta, o a vegades tampoc no saben què significa quan posem carrils addicionals.

Camió accidentat aquesta setmana carregat de taronges
Camió accidentat aquesta setmana carregat de taronges (ACN)

Què reclamen transportistes i municipis afectats

Els transportistes neguen que l'augment de sinistres a l'AP-7 sigui culpa d'ells.

Evaristo Magaña, president de l'Associació de Transportistes Condal (Fenadismer), reclama que es construeixi el Quart Cinturó per descongestionar el tram central del Vallès i que els camions puguin tornar a circular per carreteres com l'N-340.

Hi ha molts accidents. Per tant, el trànsit pesant s'ha de desviar de l'AP-7 al cinturó industrial. Això eliminaria o solucionaria part dels problemes.

Una proposta que descarta rotundament la Generalitat i representants del territori. El Servei Català de Trànsit continua apostant per la via més segura, que és l'AP-7. "Continuarem restringint aquestes nacionals perquè és un tema de seguretat, no volem tornar a més sinistres amb aquestes nacionals", afirmen.

Tampoc veuen com a solució tornar a la nacional des de l'Alt Penedès, una de les comarques més afectades per l'augment de la sinistralitat. Així ho justifica Xavier Lluch, president del Consell Comarcal.

És la mateixa nacional que fa cinquanta anys. Passa per nuclis urbans. Aquesta no és la solució.

Des del Consell Comarcal demanen altres solucions a banda del quart carril, com la gratuïtat de la C-32 per repartir el trànsit, autopistes ferroviàries, és a dir, que els camions es carreguin sobre un tren per arribar a destí, i un bon funcionament de Rodalies.

Accident amb diversos camions implicats a l'AP7
Accident amb diversos camions implicats a l'AP7 (ACN)

Més avaries

Des de Trànsit destaquen que en els darrers anys hi ha hagut un increment de vehicles avariats, que generen retencions i, fins i tot, accidents, apunta Puigbarraca:

Una causa important de les congestions i les retencions són les avaries dels vehicles. I a vegades, moltes vegades, aquestes causes són que els vehicles mecànicament o no han passat les ITVs o no han passat prou revisions.

El Servei Català de Trànsit mostra la seva preocupació per l'augment del consum d'alcohol i drogues al volant i també per l'augment de la sinistralitat per les distraccions i per l'excés de velocitat.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre AP-7

Mostra-ho tot