Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Norris F1
Gazzaniga Elx Girona
Madrid Celta

El mapa dels camins de ronda de la Costa Brava: un terç no en té o està en mal estat

L'Associació Camí de Mar treballa per crear un camí continu des d'Argelers fins a Malgrat de Mar

12/10/2025 - 07.00 Actualitzat 28/10/2025 - 10.46

Van servir per vigilar la presència de pirates, els van utilitzar els contrabandistes i actualment els freqüenten els senderistes. Però no hi ha un camí continu a la Costa Brava ni tots els camins que hi ha estan en bon estat i són transitables.

L'Associació Camí de Mar treballa per fer realitat un projecte: que es pugui caminar resseguint el camí de ronda sense interrupcions des d'Argelers, a la Catalunya Nord, fins a Malgrat de Mar.

El primer pas perquè això sigui una realitat ha estat fer la diagnosi de la situació actual. La conclusió és que dels 250 quilòmetres totals de recorregut més de la meitat, 155, estan en bon estat.

Pel que fa a la resta, al llarg de 61 quilòmetres hi ha recorregut traçat però es troba en males condicions i en els 33 quilòmetres restants ni tan sols hi ha camí, o bé perquè al llarg dels anys s'ha perdut o bé perquè mai n'hi ha hagut.

Quins són els trams més complicats

"El problema és que tenim molts camins de ronda i n'hauríem de tenir només un d'únic i en continuïtat", defensa Eduard Bonmatí, secretari de l'associació.

"Tenim referències, el Camí de Sant Jaume, el Camí de Cavalls, els Camins de Bretanya... Són senders de llarg recorregut que ens diuen i ens demostren que hem de tenir la infraestructura adequada perquè la continuïtat és el principal element que fa que el turisme vingui", afegeix.

És per això que consideren que s'han de centrar els esforços en els 33 quilòmetres on no hi ha traçat. Però aquesta és, també, la fase més complicada. I ho és per diversos motius.

A la zona més al sud, per exemple, entre Sant Feliu i Tossa, es concentren molts trams discontinus o trams on el camí s'enfila amunt buscant el GR92.

El problema del GR però, afirma Bonmatí, és que "és un camí de muntanya i precisament el nostre projecte volem que sigui l'antítesi d'això, volem que quan caminis no deixis de veure el mar".

Els altres trams complicats són els que transcorren per parcs naturals. Des de l'associació defensen poder-hi obrir nous camins i convèncer que "obrir una servitud de trànsit no és un desgavell si es fa amb el màxim respecte i d'acord amb els seus responsables".

El projecte de Camí de Mar planteja que en un futur es puguin recórrer tots els quilòmetres del recorregut en un total de 21 etapes.

En aquest llistat podeu consultar els trams en bon estat, els que no existeixen i els que s'han d'arreglar:

Cal obrir camins nous?

La idea de Camí de Mar d'obrir noves vies xoca amb el que defensa SOS Costa Brava.

L'entitat ecologista està a favor d'arreglar els trams de camí de ronda que ja existeixen i que estan malmesos, però es mostra totalment en contra d'obrir-ne de nous.

El seu president, Jordi Palaudelmàs, reivindica que "no s'ha de fer un negoci del paisatge" i defensa que el que s'ha de fer és "preservar els camins de ronda que hi hagut sempre però en cap cas distorsionar el paisatge, especialment en aquells punts amb alt valor ambiental".

Consideren que incrementar la presència humana impactarà sobre les espècies que habiten a la zona i que han de tenir el seu espai lluny dels humans per poder reproduir-se i contribuir perquè aquestes zones segueixin tenint una bona qualitat ambiental.

Els propietaris privats

SOS Costa Brava també fa temps que denuncia "la usurpació dels espais públics per part de propietaris privats" en quatre punts de la Costa Brava.

A Can Juncadella, a Lloret de Mar, la finca de l'expresident del Kazakhstan fa temps que talla el camí de ronda. Després de 15 anys i nombrosos litigis fa dos anys el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va ordenar que s'havia d'obrir el camí. Però actualment segueix tallat.

Altres casos se situen a la platja del Golfet i Cap Roig, a Calella de Palafrugell, o a la platja de Garbet, a Colera.

La llei de costes del 1988 estipula que hi ha d'haver una servitud de pas d'entre 6 i 20 metres en aquests casos.

El camí de ronda de Blanes (iStock)

Com es farà el projecte Camí de Mar

Els impulsors del camí de ronda es mostren convençuts que es podran resoldre totes les dificultats si hi ha entesa i col·laboració entre les administracions --Ajuntaments, Generalitat i Costes-- amb qui ja han començat a fer taules de treball i parlen de l'any 2040 com la data en què el projecte podria estar acabat.

Amb relació als diners que podria costar reconeixen que és difícil de quantificar perquè primer s'ha de definir exactament com seria cada un dels traçats i quin tipus d'obra caldria fer-hi.

"Es pot decidir un traçat senzill o es pot complicar si s'opta, per exemple, per fer passeres, elements penjants o altres estructures que tenen un cost elevat", aclareix Bonmatí.

Des de SOS Costa Brava, reiteren que el projecte no hauria de tirar endavant. Segons Palaudelmàs, "el que hem d'aconseguir és preservar les joies ambientals que tenim verges i moltes vegades això passa per no posar-hi l'empremta de l'home i, per tant, que aquest no hi pugui anar fàcilment".