Detall de la part superior de la sala on es troben les pintures murals de Sixena exposades al MNAC (ACN/Eli Don)

El MNAC estudia el retorn d'unes altres pintures a Sixena, i l'Aragó deixa el grup de treball

Es tracta de les pintures anomenades Profanes, uns frescos traspassats a tela que no van ser afectades per l'incendi durant la Guerra Civil
Ibana Piñero Capafons
Periodista de Cultura de 3CatInfo
2 min

El Museu Nacional d'Art de Catalunya estudia el retorn d'unes altres pintures a Sixena, quan falten només tres dies perquè venci el termini que fixa el Tribunal Suprem per la devolució dels murals de la sala capitular.

Aquest dilluns, el patronat del MNAC ha presentat al jutjat d'Osca l'incident d'execució de la sentència que l'obliga a retornar a l'Aragó els murals esmentats, rescatats després de l'incendi que van patir a la Guerra Civil.

A l'escrit s'explica que no es pot fer la devolució en el termini establert per la llei per incapacitat tècnica i sense posar les pintures en risc.

La presentació d'aquest incident d'execució es fa en compliment de l'acord que va prendre el 16 de juny el patronat del museu, que compta amb representants de la Generalitat, el Ministeri de Cultura i l'Ajuntament de Barcelona.

Aquest tràmit ja ha obtingut resposta per part del govern d'Aragó que, en un altre comunicat, qualifica d'inacceptables els termes utilitzats pel MNAC i creu que mostren una voluntat implícita de no complir la sentència.

Afegeix que s'ha trencat el clima de confiança i, per això, ha decidit retirar els tècnics d'Aragó de la comissió de treball que estudia com es podria portar a terme el retorn dels murals a Sixena. I afegeix que no acceptarà maniobres dilatòries per part del MNAC.

Unes pintures no afectades per l'incendi i que presenten menys risc

En canvi, com a novetat, el MNAC es refereix en el mateix comunicat a unes altres pintures, anomenades Profanes, i que també estarien afectades per la sentència.

Es tracta d'uns frescos traspassats a tela que s'exposen en vuit plafons en una altra sala del museu. En aquest cas, el museu explica que l'estat de conservació de les pintures és diferent perquè no van patir les conseqüències de l'incendi i perquè es troben instal·lades sobre un suport rígid i pla.

Per això, considera que els riscos per a la seva manipulació i trasllat són inferiors i "estudia de forma separada el seu procés de reintegrament".

Són unes pintures que, a manera de fris continu, decoraven la part superior dels murs d'una sala rectangular situada entre l'església i el claustre del monestir de Santa Maria de Sixena.

Avui és notícia

Més sobre Sixena

Mostra-ho tot