El "super follower" de Twitter: pagar per accedir a contingut exclusiu
Primer pas de Twitter cap al contingut de pagament. La xarxa social ha anunciat la creació de subscripcions per accedir a contingut addicional d'alguns dels usuaris a qui segueixen.
Aquesta opció, batejada com a Super Follow, farà que els usuaris "super followers", o "superseguidors", puguin accedir, a canvi d'una petita quantitat, a contingut i funcions exclusives d'alguns perfils, que no podran veure els seguidors convencionals.
Es tracta d'un model similar al de webs de pagament com Patreon, Substack, Onlyfans o, en l'àmbit català, L'Aixeta, plataformes en què els creadors cobren directament dels usuaris a canvi d'una comissió per a la companyia.
Twitter no ha detallat quin percentatge d'ingressos compartirà amb aquells creadors de contingut que tinguin subscriptors de pagament. De tota manera, en la presentació davant dels inversors, la companyia va posar l'exemple d'un superseguidor que pagaria 4,99 dòlars mensuals.
Això li donaria dret a tenir al seu perfil una insígnia que l'identifica com a mecenes de l'autor, rebre butlletins per correu electrònic, veure contingut reservat o tenir descomptes en productes. Una altra possibilitat seria poder veure abans que ningú els tuits amb informació d'última hora, o el dret a respondre a l'autor dels tuits.
Al programa "Catalunya nit", el periodista expert en tecnologies de la informació Albert Cuesta va explicar els detalls que se saben fins ara sobre aquests "superseguidors":
Twitter prepara una modalitat de pagament amb superseguidors
Atreure influencers i posicionar-se en el mercat publicitari
Amb aquesta nova funció, Twitter vol atreure perfils d'influencers d'altres xarxes socials, oferint-los incentius monetaris per difondre el seu contingut a la plataforma de "microblogging".
En últim terme, però, aquestes subscripcions busquen noves formes d'ingressar diners i aconseguir rendibilitzar econòmicament el gran nombre d'usuaris, el gran repte de Twitter des de fa anys.
A més, amb aquest model de subscripció, Twitter també vol posicionar-se en el mercat publicitari online, que fins ara és gairebé un duopoli entre Facebook i Google.
La modalitat del Super Follow es va presentar la setmana passada a l'Analyst Day 2021, unes jornades per a inversors en què Twitter va explicar els seus projectes de futur. Encara no està en funcionament, però la xarxa de microblogging preveu posar-la en marxa a finals d'aquest any i, de fet, l'empresa ja ha posat en marxa la contractació d'enginyers per desenvolupar aquestes noves funcions, tal com ha anunciat el cap de producte de Twitter, Kayvon Beykpour:
"Explorar oportunitats de finançament a través de l'audiència com el Super Follow permetrà als creadors i editors rebre suport directament dels seus seguidors i els incentivarà a continuar creant contingut que encanta a la seva audiència", va dir un portaveu de Twitter a l'agència France Presse.
Una eina de subscripcions com Super Follow fa temps que figura entre els objectius de Twitter. Segons informa el portal especialitzat Mashable, el juliol de l'any passat va publicar un anunci per buscar enginyers de software amb el text "estem construint una plataforma de subscripció".
La proposta, però, no ha agradat a tothom i alguns usuaris han tret la pols al hashtag #RIPTwitter, que treu el cap sempre que la xarxa social anuncia canvis, per mostrar la seva indignació. L'etiqueta ja es va fer molt popular quan Twitter va anunciar els Fleets, missatges efímers que duren 24 hores, similars a les "stories" d'Instagram.
Butlletins, comunitats i comunicació per veu
No és l'única novetat de Twitter. L'empresa també ha anunciat una eina que permetrà als creadors publicar "newsletters" (butlletins) per als seus seguidors, fruit de la compra de la plataforma Revue, especialitzada en aquest tipus de contingut.
En l'esdeveniment per a inversors, la xarxa social va explicar que preveu introduir a la plataforma Communities, unes comunitats organitzades per interessos, similars als grups de Facebook. La companyia ha definit Communities com "una experiència que fa més senzill que les persones formin, descobreixin i participin en converses que estan més enfocades en les comunitats rellevants o zones geogràfiques.
Una altra de les funcions anunciades per Twitter és Spaces, una funció que permet connectar-se entre usuaris a través de la veu, "de forma directa i en converses íntimes". Spaces arriba després de l'èxit de la xarxa social de veu Clubhouse.
Altres novetats de la xarxa de microblogging se centren en la seguretat, gràcies a eines per protegir els usuaris d'interaccions no desitjades, amb notificacions que avisaran l'usuari si una de les seves piulades rep comentaris negatius o spam. Aquest "safety mode" detectarà comptes que "puguin ser abusius o de spam" i limita la capacitat d'interactuar amb l'usuari durant set dies, amb bloquejos i comptes silenciats.
En la mateixa línia, Birdwatch és una funció que vol moderar la informació falsa que es pugui publicar a Twitter gràcies a la col·laboració entre la comunitat, d'una manera similar a com funciona la Viquipèdia.
