Trump discurs
B9 de Badalona
Accident AP-7 Vandellòs i l'Hospitalet
Laboratori pesta porcina
Olot zona baixes emissions
Oscars YouTube
Cerdán cas Koldo
Errejón Elisa Mouliaá
Llei drets LGTBIQ+
Nick Reiner cadena perpètua
Cometa 3I/ATLAS
Warner Bros
Sorteig Champions
París Barça
Talavera - Real Madrid

Catalunya al dia

Eliminat un radar que ha multat 15.000 vehicles en vuit mesos

És a Lloret de Mar i les queixes dels veïns i conductors han fet rectificar l'Ajuntament

29/03/2022 - 12.44 Actualitzat 22/11/2022 - 13.01

L'Ajuntament de Lloret de Mar ha desactivat el polèmic radar que limita la velocitat a 40 km per hora per l'avinguda de Blanes, un dels vials més transitats del municipi. La pressió social ha fet rectificar l'equip de govern, que ha anunciat que buscarà la fórmula legal per anul·lar una part de les multes. Es va instal·lar el juliol del 2021 i fins aquest mes de març del 2022 s'han sancionat més de 15.000 vehicles.

El polèmic radar a l'avinguda de Blanes el van posar l'estiu del 2021 (Ajuntament de Lloret)

2.500 multes mensuals

Amb una mitjana de 2.500 sancions mensuals, l'aparell va registrar al desembre el pic de multes en un únic mes: 4.864, unes 160 cada dia. L'allau de queixes i malestar la va centralitzar una plataforma veïnal i ara l'Ajuntament ha optat per desactivar el dispositiu i substituir-lo per un indicador de velocitat que no multi, com ha confirmat l'alcalde de Lloret, Jaume Dulsat.

"El motiu és clar. Hi ha una part important de la ciutadania que no ha entès la bondat de l'acció i que el que buscàvem era reduir la velocitat de circulació en aquesta via. En canvi el que hi ha és una controvèrsia popular."

L'alcalde de Lloret, Jaume Dulsat, creu que la gent no ha entès "la bondat" del radar (Ajuntament de Lloret)

Sense afany recaptatori

L'alcalde insisteix que l'objectiu del radar no ha estat recaptar diners sinó conscienciar els conductors que per aquesta avinguda s'ha d'anar a poc a poc, però la realitat ha estat un munt de multes que, si no hi ha una altra solució, els conductors hauran de pagar.

"El que perseguíem no té cap afany recaptatori sinó reduir la velocitat de la via. Per això el que fem és retirar-lo i ho assumeixo en primera persona."

Des de la mitjanit d'aquest dimarts, 29 de març, el radar ja no fa fotografies. L'estructura es manté per posar-hi el sensor que servirà per indicar als conductors a quina velocitat van. També es reforçarà la senyalització a terra de la velocitat màxima permesa.

L'Avinguda de Blanes és un dels vials que travessen Lloret de Mar (Google Maps)

Multa i retirada de punts

La polèmica que s'ha generat ja no és només al voltant de les sancions econòmiques, sinó també de la retirada de punts del carnet. Com que el límit està fixat a 40 km/h, circular a més de 60 km per hora ja implica la pèrdua de punts.

La plataforma de veïns veu amb bons ulls la retirada del dispositiu, però desconfia que es puguin revocar sancions a curt termini, com ha explicat a Catalunya Ràdio un dels impulsors, Dani Peralta.

"Estem contents que es retiri, però el problema principal no són els diners de les sancions, sinó la retirada dels punts, perquè hi ha molts afectats que perdran el carnet. Jo sóc un d'ells."

Molts veïns també s'han queixat perquè les multes arribaven amb retard, de manera que en alguns casos s'acumulaven i es notificaven de cop.

Aquest radar de l'avinguda de Blanes, a Lloret, té els dies comptats (Ajuntament de Lloret)

Aval jurídic per treure les multes

L'Ajuntament està mirant d'anul·lar aquestes multes reiterades amb un dictamen jurídic encarregat a la Universitat Oberta de Catalunya, la UOC. També demanarà un segon dictamen a la Comissió Assessora Jurídica de la Generalitat de Catalunya per tenir la màxima seguretat jurídica.

A finals de la setmana passada, els veïns van entregar 900 firmes al consistori contra el radar. Tenen oberta una campanya de recollida de firmes a través de la plataforma "Change.org", en la qual, a més del radar de l'avinguda de Blanes, també es demana que es retiri el que hi ha a l'avinguda de Tossa, davant de la comissaria dels Mossos d'Esquadra.

Consideren que aquests dispositius haurien d'estar col·locats en zones d'alt risc de sinistralitat.