
Els alumnes repetidors suspenen totes les matèries de les proves de competències bàsiques
Llengua catalana i matemàtiques a primària i anglès a secundària són les matèries on la diferència de resultats amb els no repetidors és més important
24/10/2025 - 06.48 Actualitzat 24/10/2025 - 08.59
Els resultats de les proves de competències bàsiques del curs passat mostren que --de mitjana-- els alumnes de 6è de primària i els de 4t d'ESO no arriben al mínim de 70 punts --la nota per considerar que una competència està assolida-- a cap de les 5 matèries de les que s'examinen: català, castellà, anglès, matemàtiques i ciència i tecnologia.
Les dades mostren que la nota mitjana que obté aquest conjunt d'alumnes no és bona, encara que alguns d'ells aprovin alguna d'aquestes proves.
A 6è de primària, la matèria on els alumnes repetidors treuen pitjor nota és a ciència i tecnologia, amb 54,3 punts, mentre que a 4t d'ESO la pitjor nota és per l'anglès, amb 55,7 punts.
La millor nota per a uns i altres, encara que de mitjana no assoleixin la matèria, és per llengua castellana, amb 64,5 punts a 6è de primària i 64,3 a 4t d'ESO.
El cas del català i les matemàtiques
En totes les matèries els resultats dels alumnes repetidors són pitjors que els dels alumnes que no han repetit mai.
A 6è de primària la diferència més important de resultats la trobem a llengua catalana, on els alumnes no repetidors obtenen 73,9 punts, mentre que els repetidors es queden en un 59,5; i matemàtiques, on els no repetidors obtenen 70,8 punts i els repetidors es queden en un 56,2.
Són més de 14 punts de diferència entre els dos grups d'alumnes a les dues matèries.
A secundària, la diferència més important és a llengua anglesa, on els alumnes no repetidors tenen un assoliment baix, de 70,8 punts, però els repetidors es queden en 55,7 punts. Una diferència de prop de 15 punts.
A matemàtiques la diferència també és notable: els alumnes no repetidors obtenen 71,1 punts mentre que els repetidors es queden en 58,2, lluny dels 70 punts a partir dels quals es considera que tenen la competència assolida.
Repetir, una "mesura vàlida en determinats casos"
Malgrat aquesta fotografia, Ignasi Giménez, secretari de Millora Educativa del departament d'Educació, manté que repetir curs és una mesura vàlida en determinats casos i evita fixar una taxa màxima de repetidors perquè confien en la decisió del docents:
"Si està avalat pedagògicament ens sembla legítim, normal, útil i interessant, però ha d'estar justificat."
En això coincideix Lucas Gortazar, director d'educació EsadeEcPol, que considera que el fet que aquest grup d'alumnes tingui uns resultats baixos a les proves de competències bàsiques no vol dir que la repetició de curs en si mateixa sigui dolenta perquè l'objectiu de les proves no és avaluar l'impacte de la mesura.
I afegeix que aquests resultats pobres poden explicar-se per altres motius que no siguin la repetició de curs, com tenir menys acompanyament a casa o estar en centres educatius que ho fa pitjor.
Aquí també apunta el departament que destaca que, quan es parla de repetidors, s'ha de tenir en compte que hi ha un biaix de vulnerabilitat, perquè n'hi ha més als centres de màxima complexitat que a la resta. Uns centres que ja de per si reben més recursos i on s'han començat a impulsar programes de reforç en llengua i matemàtiques que necessiten temps, com explica Giménez:
"Això afavoreix l'èxit educatiu en el seu conjunt del centre i la no repetició de tota una sèrie d'alumnat."
Catalunya és la comunitat de l'Estat on hi ha menys alumnes repetidors. Segons dades del Departament d'Educació, el curs passat un 4,7% dels alumnes catalans va repetir 4t d'ESO, una xifra que encara dobla la mitjana de la Unió Europa, que volta el 2,2%. Pel que fa a primària, només el 0,4 % d'alumnes van repetir 6è de primària, una xifra que està molt per sota de l'1,2% de mitjana de la Unió Europea.
El risc d'abandonament dels estudis
Per Lucas Gortazar, que pràcticament no hagi repetidors a primària però sí a secundària és un contrasentit. Explica que la investigació determina que amb un bon acompanyament repetir curs pot ser positiu a principis de primària, però no a secundària perquè té un impacte negatiu en l'aprenentatge, i fa que l'alumne se senti desvinculat de l'educació i el centre i això augmenta la probabilitat que abandoni prematurament els estudis.
Per això aquest expert en educació creu que cal un canvi de cultura als centres de secundària que deixin d'entendre el fet de passar de curs com una cosa que s'ha de merèixer i que tota la responsabilitat recaigui en l'alumne:
"Estem aplicant unes receptes pròpies d'oposicions a funcionari a nens de 12 i 13 anys."
Repetir curs és una mesura cara i poc eficient i també per això la darrera llei educativa, la LOMLOE, estableix que només s'aplicarà en casos excepcionals i en limita els supòsits. Els alumnes només podran repetir un curs a primària, i dues vegades al llarg de l'ensenyament obligatori.
Les proves, en general, no han anat bé
Més enllà dels resultats dels alumnes repetidors, també cal tenir en compte que en les darreres proves de competències bàsiques els resultats del conjunt d'alumnes de Catalunya no són els que el govern hauria volgut, com va admetre la consellera d'Educació, Esther Niubó.
Aquestes proves, que serveixen per avaluar amb quin grau de domini de cada matèria finalitzen els alumnes la primària i la secundària, mostren que el curs passat de mitjana els alumnes de 4t d'ESO suspenen en anglès, matemàtiques i ciències i, per tant, només aproven llengua castellana i llengua catalana, on hi ha una lleugera millora dels resultats respecte a l'any anterior.
A primària els alumnes van treure els pitjors resultats registrats fins al moment en matemàtiques i ciències mentre que sí que van assolir les tres matèries de llengua: català, castellà i anglès.
Avui és notícia
La Marató 2025 contra el càncer: tot a punt per a gairebé vint hores de solidaritat
La importància dels cribratges en la detecció precoç del càncer: quins hi ha i quan s'han de fer
Coral, pacient de càncer de pàncrees: "Tens antecedents familiars i t'imagines el pitjor"
Els socis d'investidura pressionen Sánchez perquè mogui fitxa pels escàndols que esquitxen el PSOE
Els pescadors catalans podran pescar finalment 143 dies al Mediterrani el 2026