Els aranzels fan que la cosmètica catalana es replantegi les exportacions als Estats Units
Les vendes del sector cosmètic català al mercat nord-americà no han parat de créixer. De fet, l'any passat van viure un increment de rècord quan pràcticament es van doblar i van passar de poc més de 360 milions d'euros a gairebé 660 milions.
Ara l'impacte dels aranzels podria posar punt final a aquesta tendència.
Joan Maria Bosacoma és la quarta generació de KIN Cosmetics, una empresa de tints i cosmètica capil·lar. Amb ell, a mitjans dels noranta va començar la internacionalització de la companyia. Els seus productes ja són a més de 40 països, i les vendes a l'estranger representen el 30% de la seva facturació. Només els Estats Units sols, explica a TV3, representen un 5%:
Ha costat molt arribar on som ara. Ha requerit molta inversió. Els Estats Units és un mercat important per a nosaltres perquè és on havíem enfocat també una mica el creixement dels pròxims anys.
De sobte, amb l'entrada en vigor dels aranzels, podrien quedar fora del mercat nord-americà. "El mateix dia que Trump va fer l'anunci dels aranzels, el nostre partner de seguida em va trucar: estava molt preocupat perquè un augment de cost d'un 20% ens posava completament fora de mercat", assegura Bosacoma.
Repartir l'impacte dels aranzels
De fet, afegeix que tenen una comanda a punt de sortir i encara no saben com gestionar-la. Tot i que sembla que optaran per repartir els danys:
Les primeres converses que hem tingut han estat per intentar assumir nosaltres una part d'aquest increment, que perjudica la nostra rendibilitat, baixar marge; que ell n'assumeixi una altra part, i el consumidor final una altra... Repartir-ho una mica entre els tres.
L'entrada en vigor dels aranzels coincideix pel sector amb una cita clau a escala mundial, la fira In-Cosmetics que se celebra aquesta setmana a Amsterdam i que cada quatre anys aterra també a Barcelona. Es tracta d'una fira on són precisament les marques finals les que aprofiten per conèixer nous avenços científics o noves formulacions que després podran introduir als seus productes.
I, lògicament, els aranzels és un dels temes de conversa estrella. "Estem tota la indústria una mica a l'expectativa. Realment s'aplicaran? O no? Es tiraran enrere o variaran els percentatges?", es pregunta Adrià Martínez, director de projectes estratègic del Beauty Cluster, una associació del sector que treballa per promocionar la innovació, la internacionalització i la transformació digital, i que aquests dies també és a Amsterdam.
Des d'allà, ha pogut copsar quines solucions planteja el sector i, a banda d'una pujada de preus que sembla inevitable, els mercats asiàtics podrien potenciar el seu atractiu:
Algunes empreses comencen a pensar en alternatives de mercat, i el mercat asiàtic és un mercat que funciona molt bé en el nostre sector i és una alternativa real, i n'hi ha d'altres que també ens han comentat la possibilitat d'obrir filials locals als Estats Units per operar des d'allà i evitar aquesta pujada d'aranzels.
Una alternativa que no està exempta, matisen, de reptes operatius, logístics i financers.
Confien a capejar aquesta crisi, com d'altres que ja ha passat el sector. Tenen a favor la resiliència del sector i el fort component en innovació i desenvolupament en tota la cadena de valor.