Els límits de velocitat han reduït la contaminació un 11%
Es redueix la contaminació a l'àrea metropolitana de Barcelona, on s'aplica el pla d'actuació per millorar la qualitat de l'aire. Segons dades del Departament de Medi Ambient, el 2008 han disminuït un 13% les partícules en suspensió i un 6% l'òxid de nitrogen, els contaminants més perjudicials per a la salut humana. Només tres punts, però, són atribuïbles a la crisi econòmica, en opinió del conseller del ram, Francesc Baltasar.
3 min
Les mesures contra la contaminació atmosfèrica aplicades pel govern a l'àrea metropolitana de Barcelona han tingut un bon resultat, ja que segons l'estudi "Balanç de qualitat de l'aire a Catalunya", elaborat pel Departament de Medi Ambient i Habitatge, han reduït la contaminació un 11%. Tot i això, dels 40 municipis de l'àrea metropolitana que es trobaven en zona perillosa, és a dir, que superaven els índexs de contaminació, el 2008 n'hi ha 11, que són 10 menys que un any enrere: el Prat de Llobregat, Barcelona, Sant Vicenç del Horts, Granollers, Mollet del Vallès, Montcada i Reixac, Pallejà, Sabadell, Sant Andreu de la Barca, Santa Perpètua de Mogoda i Vilanova i la Geltrú.
Pel que fa als motius que expliquen aquesta reducció, el titular de Medi Ambient, Francesc Baltasar, ha rebutjat de ple que es pugui atribuir al fet que la crisi econòmica ha provocat una reducció del flux de vehicles a les vies d'accés a Barcelona. Segons Baltasar, el 2008 entre el gener i l'agost hi ha hagut una reducció mitjana dels principals elements contaminants del 10% i a partir del setembre, quan van circular un 6% menys de vehicles, la retallada és del 13%. Per tant, el conseller considera que només es poden atribuir a la crisi 3 punts d'aquesta reducció. El conseller ha subratllat que fins al mes d'agost "no hi havia crisi" i seria erroni atribuir a la davallada econòmica la millora de la qualitat de l'aire.
Per tant, per Medi Ambient, el "mèrit" d'aquesta reducció de la contaminació s'ha d'atribuir a la setantena de mesures que es van posar en marxa ara fa un any i mig, entre les quals hi ha el polèmic límit de velocitat variable. De fet, la conselleria calcula que la limitació de la velocitat a 80 quilòmetres per hora ha comportat una reducció aproximada de l'11% dels principals contaminants, cosa que ha suposat un estalvi de 30.000 tones de combustible.
El titular de Medi Ambient ha destacat l'esforç que s'ha dut a terme en l'àmbit de les mercaderies per potenciar el transport per tren, especialment en el cas del port de Barcelona, cosa que ha permès treure camions de les carreteres. Un altre dels sectors que ara són més eficients és el de les cimenteres, que han introduït millores tecnològiques i contaminen menys.
Pel que fa a la possibilitat que les pluges de la primavera passada puguin haver contribuït a netejar l'aire, fonts del Servei Meteorològic de Catalunya ho han desmentit i han recordat que les precipitacions de l'any passat "se situen dins de la mitjana històrica anual" a l'àrea de Barcelona.
El govern assegura que els objectius de millora de l'aire s'aconseguiran a llarg termini. De fet, encara se superen els límits que marca la Unió Europea, i és per això que Baltasar ha explicat que han demanat una pròrroga d'un any per complir aquests límits, petició que encara està pendent de resposta.
Pel que fa als motius que expliquen aquesta reducció, el titular de Medi Ambient, Francesc Baltasar, ha rebutjat de ple que es pugui atribuir al fet que la crisi econòmica ha provocat una reducció del flux de vehicles a les vies d'accés a Barcelona. Segons Baltasar, el 2008 entre el gener i l'agost hi ha hagut una reducció mitjana dels principals elements contaminants del 10% i a partir del setembre, quan van circular un 6% menys de vehicles, la retallada és del 13%. Per tant, el conseller considera que només es poden atribuir a la crisi 3 punts d'aquesta reducció. El conseller ha subratllat que fins al mes d'agost "no hi havia crisi" i seria erroni atribuir a la davallada econòmica la millora de la qualitat de l'aire.
Per tant, per Medi Ambient, el "mèrit" d'aquesta reducció de la contaminació s'ha d'atribuir a la setantena de mesures que es van posar en marxa ara fa un any i mig, entre les quals hi ha el polèmic límit de velocitat variable. De fet, la conselleria calcula que la limitació de la velocitat a 80 quilòmetres per hora ha comportat una reducció aproximada de l'11% dels principals contaminants, cosa que ha suposat un estalvi de 30.000 tones de combustible.
El titular de Medi Ambient ha destacat l'esforç que s'ha dut a terme en l'àmbit de les mercaderies per potenciar el transport per tren, especialment en el cas del port de Barcelona, cosa que ha permès treure camions de les carreteres. Un altre dels sectors que ara són més eficients és el de les cimenteres, que han introduït millores tecnològiques i contaminen menys.
Pel que fa a la possibilitat que les pluges de la primavera passada puguin haver contribuït a netejar l'aire, fonts del Servei Meteorològic de Catalunya ho han desmentit i han recordat que les precipitacions de l'any passat "se situen dins de la mitjana històrica anual" a l'àrea de Barcelona.
El govern assegura que els objectius de millora de l'aire s'aconseguiran a llarg termini. De fet, encara se superen els límits que marca la Unió Europea, i és per això que Baltasar ha explicat que han demanat una pròrroga d'un any per complir aquests límits, petició que encara està pendent de resposta.