Els tallers estan cansats de les condicions que els imposen les companyies asseguradores
Els tallers estan cansats de les condicions que els imposen les companyies asseguradores (iStock/July Alcantara)

Els tallers denuncien pressions de les asseguradores per posar recanvis barats

Mecànics es queixen que les companyies els imposen tarifes, clàusules abusives o que els fan reparar peces que seria millor substituir
Periodista de 3CatInfo a Girona
2 min

Els tallers mecànics denuncien pressions de les asseguradores per imposar tarifes, rebaixar costos en les reparacions de vehicles i, fins i tot, per decidir el tipus de recanvis a utilitzar.

Es queixen, per exemple, que els fixen el preu de l'hora de feina per sota de la tarifa del taller, uns 15 euros menys de mitjana, o denuncien que els obliguen a reparar peces que, en realitat, caldria canviar.

Segons el gremi, quan no hi ha més remei que posar-ne una de nova, sovint les companyies fan que els mecànics optin per una de marca blanca, homologada, però més econòmica que l'oficial, com explica Jordi Solà, president de CORVE, la patronal gironina que aplega un miler de tallers.

Cada cop hi ha més tallers que demanen al client que aboni abans les reparacions (ACN)

Aquesta situació els crea una dependència econòmica difícil d'assumir i, per això, cada vegada hi ha més tallers, sobretot els més petits, que han dit prou.

Hi ha molts tallers mecànics que han decidit no tenir cap contracte exclusiu amb asseguradores i informar els clients que, si volen fer la reparació, hauran d'avançar el pagament ells i reclamar-ho després a l'asseguradora.

A més, el sector considera abusives les clàusules d'algunes companyies que, a canvi de tarifes més baixes als clients, els obliguen a anar només als tallers que tenen concertats. La federació estatal ha denunciat aquestes pràctiques a la Unió Europea.

El paper dels mediadors

Des de l'altra banda, la patronal estatal UNESPA, la Unió Espanyola d'Entitats Asseguradores i Reasseguradores, que representa 200 companyies amb 32 milions i mig de vehicles assegurats, declina comentar aquesta situació.

Justifica la negativa amb l'argument que els tractes entre cada companyia i el taller són una relació mercantil bilateral, i que cada entitat defineix individualment les relacions amb els seus proveïdors.

En canvi, la presidenta del Col·legi de Mediació d'Assegurances de Girona, Mercè Herrera, admet que aquests problemes existeixen:

Ens ho trasllada l'assegurat, que és el nostre client. Des de la mediació, no permetrem mai que no es posi la pintura de la qualitat que ha de portar o que no es posin peces que no siguin originals perquè tot això va en detriment de l'assegurat.

Els mediadors són els agents que, en una oficina física, ens venen la pòlissa, ens recomanen una determinada companyia, el tipus de cobertura i són la persona amb qui l'assegurat acaba negociant el preu.

Herrera recorda que ells no poden actuar en cas que la pòlissa s'hagi contractat directament online amb la companyia o a través del banc.

Aquest col·lectiu alerta que cada vegada hi ha més vehicles que circulen sense l'assegurança obligatòria, calculen que un 8% aproximadament. Per això reclamen que els conductors estiguin obligats a portar en un lloc visible del cotxe un adhesiu que acrediti que tenen l'assegurança en vigor, com en el cas de la ITV.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Automoció

Mostra-ho tot