Dos mecànics en un taller de recuperació de cotxes
La nova patronal del sector mecànic a Lleida vol que es promogui l'interès dels joves pels estudis de mecànica (Europa Press/Carles Nin)

No hi ha prou mecànics per als cotxes elèctrics: el sector alerta que no s'estan formant professionals

Aquesta situació se suma a la falta de professionals que pateix el sector, que fa anys ha de contractar mecànics fora de l'Estat per garantir que els tallers continuen funcionant
Periodista de 3CatInfo a la delegació de Lleida
3 min

El sector mecànic alerta que falta formació per reparar els cotxes elèctrics, tot i l'augment de les vendes d'aquest tipus de vehicles, un problema que se suma a la falta de professionals que pateix aquest gremi, que des de fa anys ha de contractar mecànics fora de l'Estat per garantir que els tallers continuen funcionant.

La nova patronal del sector mecànic de la demarcació de Lleida demana mesures a l'administració per revertir aquesta situació i promoure l'interès dels joves pels estudis de mecànica.

Currículums desactualitzats

Tot i que en els darrers anys les vendes de cotxes elèctrics han augmentat molt, la patronal del sector mecànic de Lleida assegura que aquesta realitat no s'ha traslladat a les aules i que no s'han actualitzat els currículums per adaptar-los a l'electrificació del mercat.

El president de l'Associació d'Automoció de Lleida, Mario Pinilla, explica que és una incongruència que cal treballar per resoldre, perquè "la Unió Europea ens fixa l'objectiu de reduir les emissions en els propers anys; però la realitat és que no s'està formant els nous mecànics en el funcionament dels cotxes elèctrics i com reparar-los".

"Fa temps que estem treballant per intentar resoldre-ho, perquè d'aquí 10 anys la situació al mercat serà molt diferent, però educativament anem a una altra velocitat", conclou.

Falten professionals

A part de la necessitat d'actualització, el sector pateix des de fa anys una falta de mecànics, que ha obligat a contractar professionals a l'estranger, especialment a països de l'Amèrica del Sud.

Una de les causes és el poc interès que desperten els estudis d'electromecànica i de xapat i pintura entre els joves, dos dels àmbits on més demanda de treballadors hi ha.

El sector alerta que els graduats actuals no són suficients per assumir la demanda de professionals (ACN)

Segons Pinilla, la contractació de personal a altres països és només una solució temporal, però cal treballar per revertir aquesta situació a llarg termini:

Contractar personal fora de l'Estat no soluciona el problema real que patim.

Per això, el president de l'Associació d'Automoció de Lleida diu que "s'ha de treballar des de la base, juntament amb el Departament i el Ministeri d'Educació, per atreure nous professionals i incentivar que els joves s'interessin per aquests estudis".

Pinilla també explica que els graduats actuals no són suficients per assumir tota la demanda de professionals que hi ha i assegura que "tots els mecànics que volen treballar ara mateix poden trobar feina sense cap dificultat." Afegeix que és un problema que es repeteix a tot l'estat espanyol.

Nova patronal

A la demarcació de Lleida, per primer cop s'han fusionat les dues principals associacions del sector. El Gremi de Tallers de Reparació d'Automòbils s'ha integrat amb l'Associació Provincial d'Empreses d'Automoció i agrupen en total mig miler d'empreses i uns 5.000 treballadors a tota la demarcació de Lleida.

"Calia que les dues grans associacions que tenim a la demarcació treballessin plegades, era una unió lògica per tenir una veu única i forta", diu Pinilla.

El president de l'Associació Provincial d'Empreses d'Automoció --així s'anomena també la nova patronal-- ha assegurat que la prioritat serà treballar ara per resoldre aquests problemes que pateix el sector en un moment de plena transformació i canvis.

Avui és notícia

Més sobre Societat

Mostra-ho tot