Enllestit el primer tren de la nova línia de Rodalies a l'aeroport que operarà FGC
La fàbrica d'Alstom a Santa Perpètua de Mogoda, al Vallès Occidental, ha enllestit el primer tren de la nova línia ferroviària R-Aeroport, que connectarà el centre de Barcelona amb l'aeroport del Prat (T1 i T2).
Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) operarà aquesta línia, que s'espera que entri en funcionament entre finals del 2026 i principis del 2027.
La nova línia tindrà una freqüència de pas de 15 minuts (ara hi ha un tren de Rodalies cada mitja hora) i permetrà anar de Passeig de Gràcia a la T1 en poc més de 20 minuts (ara no hi ha connexió directa en tren a la T1, només l'L9 del metro).
Actualment, una part de la línia encara està en construcció. Quan estigui acabada, tindrà un recorregut de 22,7 quilòmetres amb nou estacions:
- Sant Andreu
- Sagrera
- El Clot
- Passeig de Gràcia
- Sants
- Bellvitge
- El Prat de Llobregat
- Aeroport T2
- Aeroport T1
En la presentació del tren a la fàbrica d'Alstom, el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha destacat que la nova línia permetrà fer intercanvi amb altres línies de metro, Rodalies, Regionals i l'alta velocitat:
Serà més fàcil, més ràpid i més fiable arribar a l'aeroport amb transport públic.
Trens accessibles i amb informació dels vols a temps real
Els trens de la línia R-Aeroport seran accessibles i no hi haurà escales entre l'andana i els combois. A la zona de mobilitat reduïda hi haurà rampes automàtiques a les portes i un lavabo adaptat.
Els vagons tindran també dos espais multifuncionals per a bicicletes i cotxets, i diversos punts per guardar equipatge.
Cada tren està format per cinc cotxes amb 202 seients i una capacitat total de 656 viatgers. A l'interior hi haurà pantalles amb informació sobre la línia i unes altres amb les hores de sortida i arribada dels vols a temps real.
El tren que s'ha presentat és només el primer de 10 combois amb una inversió de 107 milions d'euros. Ara han començat les proves de validació per, posteriorment, fer proves sobre les vies d'Adif.
FGC preveu incorporar 70 maquinistes per operar aquesta nova línia a l'aeroport.
Per on passarà la nova línia
Ara l'única línia de Rodalies que va a l'aeroport és l'R2 Nord, que acaba a la T2 i no passa per la T1. Per poder-hi anar cal agafar un bus llançadora. A la T1 sí que hi arriba l'L9 del metro des de Zona Universitària.
La nova línia R-Aeroport farà servir bona part del traçat de l'R2 Nord, però a partir de l'estació del Prat agafa un nou ramal fins a la T1 que està construint el Ministeri de Transports.
Al juny ja s'havia assolit un 80% d'aquest nou accés, amb la previsió d'enllestir-lo a finals d'any. El nou ramal, d'uns 5 quilòmetres, tindrà una parada a la T2 des d'on es podrà fer intercanvi amb l'L9 del metro.
Aquesta nova línia serà la primera de Rodalies a l'àrea de Barcelona que operarà al 100% Ferrocarrils de la Generalitat a través de la societat FGC Mobilitat.
Des de l'Associació Promoció del Transport Públic (PTP) critiquen aquesta línia perquè consideren que saturarà el túnel de passeig de Gràcia i dificultarà augmentar freqüències a altres línies de Rodalies.
Per això, sostenen que l'R-Aeroport "consagra Barcelona al turisme" i regala als visitants "l'escassa capacitat ferroviària que ens quedava als soferts usuaris de Rodalies".
Més enllà de fabricar els trens, Alstom també està construint des de l'abril un taller de manteniment per als combois de la nova línia de l'aeroport, que està ubicat a les instal·lacions de Santa Perpètua de Mogoda.
