Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Norris F1
Gazzaniga Elx Girona
Madrid Celta

Estafat preparant les vacances: consells bàsics per estar alerta amb els ciberdelinqüents

El lloguer d'allotjaments a través d'internet és una escletxa que els estafadors aprofiten per agafar-nos amb la guàrdia baixa

Redacció

20/06/2025 - 15.27 Actualitzat 25/08/2025 - 13.13

Els ciberdelinqüents també saben que ha arribat l'estiu i intentaran aprofitar-ho adaptant les seves estratègies per estafar-nos a través del lloguer d'allotjaments turístics.

Amb l'auge de les plataformes digitals i la popularització de les reserves en línia, els intents de frau en aquest àmbit no han parat de créixer.

Aquestes estafes poden adoptar formes molt diverses: anuncis d'allotjaments que no existeixen, pisos que no s'ajusten a la descripció o que es troben en males condicions, i fins i tot falsos portals que suplanten webs conegudes per captar víctimes desprevingudes.

Tot i que les plataformes i les autoritats han establert mecanismes de protecció per als consumidors, els estafadors continuen trobant escletxes.

Per això, és essencial conèixer els seus mètodes habituals i seguir unes recomanacions bàsiques per evitar caure en el parany. Aquestes són les que recull l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya:

  • Revisa les referències i opinions d'usuaris anteriors sobre l'allotjament i el perfil de l'amfitrió, comprovant que estigui verificat i que tingui bona reputació.
  • Llegeix amb cura les condicions del contracte: fixa-t'hi amb deteniment per conèixer quines són les garanties amb què comptes si cancel·les el lloguer i assegura't que no hi ha clàusules abusives que et puguin resultar perjudicials.
  • Exigeix documentació que et permeti verificar que l'allotjament té totes les llicències i autoritzacions necessàries per al seu funcionament.
  • Contacta directament amb l'amfitrió, parla-hi directament per resoldre qualsevol dubte o pregunta que sorgeixi abans de la reserva. Si notes que desvia l'atenció davant de preguntes raonables o et planteja condicions diferents de les establertes pels portals d'anuncis, sospita i descarta automàticament l'oferta.
  • Evita pagaments fora dels portals d'allotjament: si l'anunciat et reclama un mètode de pagament alternatiu (per exemple, una transferència bancària internacional) has de sospitar.
  • Desconfia dels preus massa baixos: si un preu sembla massa bo per ser cert, segurament no ho és. Ves amb cura i desconfia de les ofertes massa atractives.
  • Denuncia els intents d'estafa a les autoritats.

Si, després de tot, sospites que t'han estafat, el primer que has de fer és contactar amb la teva entitat bancària per desactivar les targetes i restringir els moviments bancaris, uns passos que potser podràs fer directament amb l'aplicació.

Després cal que presentis una denúncia a qualsevol comissaria dels Mossos o la policia local, aportant-hi tanta informació com sigui possible. Per això és molt important no esborrar res.

I recorda: sempre que et moguis per internet, tingues en compte aquests tres consells clau:

  • No enviar mai contrasenyes ni codis per un mitjà telemàtic.
  • Activar la doble autenticació tant als serveis de missatgeria com a les xarxes socials i comptes de correu electrònic.
  • Desconfiar de les peticions de diners i verificar-les per una via diferent de la que t'han arribat (telèfon, correu electrònic o presencialment).