Una mà toca una balisa V16 situada al sostre d'un cotxe
La balisa V16 serà obligatòria a partir de l'1 de gener (Europa Press/Eduardo Parra)

"Estem desbordats": els fabricants de balises, a pocs dies de l'obligatorietat dels llums V16

Els fabricants de balises apunten que tot just arribaran a la meitat dels 32 milions de V16 que caldran a partir de l'1 de gener
Redacció
3 min

Sigui per a ús propi o bé per regalar, la balisa V16 és un dels objectes més buscats d'aquest Nadal. Actualment del dispositiu que serà obligatori portar al cotxe a partir de l'1 de gener n'hi ha més de 260 models homologats per la Direcció General de Trànsit.

Tan alta és la demanda que les empreses que fabriquen balises estan desbordades i no poden cobrir totes les peticions que reben. "Ara estem en un pic, absolutament desbordats", assegura el responsable de màrqueting de FlashLED, Ricard Soriano.

Es calcula que caldrà produir 32 milions de balises, tantes com vehicles circulen per la carretera. Però els fabricants apunten que tot just arribaran a la meitat.

El director de màrqueting de l'empresa Netun, Alejandro González, conclou que "no hi ha prou capacitat" perquè tots els vehicles disposin de la balisa V16 quan comenci l'any 2026.

Malgrat l'estoc insuficient, tant la mesura com la data d'entrada en funcionament es mantenen en vigor. Hi haurà, però, certa flexibilitat per part de la policia abans de multar aquells conductors que no portin la balisa, segons ha especificat el director general de Trànsit, Pere Navarro.

Un cotxe amb la balisa V16 d'emergència
Un cotxe amb la balisa V16 d'emergència (Europa Press/Eduardo Parra)

Els motius rere l'obligatorietat de la balisa V16

Actualment quan un vehicle té una avaria o un accident a la carretera, ha de col·locar el triangle reflectant per alertar els altres conductors. Per posar el triangle, però, cal caminar 50 metres pel voral de la via, una pràctica que fa anys que Trànsit considera que és "un risc".

Aquest any, entre gener i novembre, 13 persones han mort atropellades en vies interurbanes a Catalunya. L'any passat van ser vuit. Aquesta és la raó de l'obligatorietat de la balisa, com reafirma Pere Navarro: "L'any passat, a la carretera hi va haver 113 morts per atropellament, i d'aquests, uns 25 havien baixat del cotxe. No tots a col·locar el triangle, però molts sí".

El model de balisa V16 el va crear una empresa gallega fundada per dos exguàrdies civils. "Cada any baixava la sinistralitat viària, hi havia menys accidents, però n'hi havia uns que es mantenien estables, que eren els atropellaments en carretera, sobretot en baixar per col·locar un triangle", explica Alejandro González.

El triangle d'emergència a la carretera, que ja no serà obligatori a partir de l'1 de gener
El triangle d'emergència a la carretera, que ja no serà obligatori a partir de l'1 de gener (Europa Press)

La Direcció General de Trànsit va adoptar el model com el nou estàndard per evitar atropellaments a la carretera. Un factor clau és que inclou una targeta telefònica que envia la informació de les incidències en temps reals.

Pel que fa a seguretat, però, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, aconsella que després de col·locar la balisa, el conductor "hauria de sortir per la banda segura del cotxe i col·locar en una zona segura darrere la tanca bionda o el formigó".

A més, el director tècnic de Fast Parc Motor, David Bosch, remarca la importància de sortir sempre del vehicle amb l'armilla reflectant posada.

Ara per ara, aquestes noves balises només seran obligatòries a l'estat espanyol, tot i que els conductors també les podran fer servir quan viatgin per altres països de la Unió Europea.

Com funciona la balisa V16

Un equip de TV3 ha entrat al circuit de Parc Motor a Castellolí per posar en pràctica el funcionament de la balisa V16.

Per exemple, en una recta, la llum de balisa és visible damunt del cotxe a més de 800 metes de distància, tant amb llum de dia com de nit. Però quan el vehicle s'amaga darrere un revolt, la llum es deixa de veure.

Les corbes sense visibilitat o els canvis de rasant són, per David Bosch, els punts en què les noves balises són menys eficaces: "En aquest món no hi ha res perfecte, i aquesta balisa tampoc ho és".

Avui és notícia

Més sobre Trànsit

Mostra-ho tot