FGC licita l'estudi per estudiar si és viable ampliar la línia de Sabadell fins a Castellar del Vallès
ACN Sabadell - Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha licitat aquest dijous la redacció de l'anàlisi per avaluar la factibilitat del perllongament ferroviari de la línia S2 des de l'estació de Sabadell Parc del Nord fins a Castellar del Vallès. El document també considerarà alternatives de perllongament amb un sistema tramviari i a partir de les solucions del projecte de busos que està impulsant el departament de Territori en aquest corredor. També inclourà alternatives a nivell d'estudi previ de la connexió de la B-124 fins connectar amb la C-58c que permetin evitar el trànsit de pas del corredor de Castellar a través de Sabadell, i s'avaluarà la compatibilitat d'aquestes opcions amb la resta d'alternatives i escenaris ferroviaris plantejats.
De cada opció analitzada, el document farà una proposta de serveis en funció dels diferents escenaris d'oferta i demanda. També analitzarà amb detall el volum de gasos d'efecte hivernacle emesos o estalviats per l'execució de cada alternativa, tenint en compte la construcció de l'obra, el manteniment de la infraestructura, l'operació dels serveis i l'impacte pels canvis de mobilitat de les persones usuàries.
L'anàlisi té un termini de redacció de 13 mesos i ha sortit a licitació per un import de 92.000 euros sense IVA. La proposta resultant ha d'incloure la caracterització de la mobilitat de l'àmbit de Sabadell-Castellar del Vallès, un resum dels diferents estudis de mobilitat realitzats fins ara, la identificació d'escenaris alternatius, les propostes d'encaix i l'impacte sobre la demanda.
El perrlongament ferroviari fins a Castellar del Vallès és una obra reclamada històricament per a millorar la mobilitat a la comarca. De fet, al 2010, la Generalitat ja va posar-hi fil a l'agulla, amb una proposta que contemplava dues parades, una a la zona de polígons i l'altra a tocar del centre.
Concretament, el departament de Política Territorial i Obres Públiques va iniciar el 16 de març de 2010 el procés d'informació pública de l'estudi informatiu del perllongament de la línia del Vallès, una actuació que tenia previst construir un nou tram de 4,5 quilòmetres des de la cua de maniobres ubicada al barri de Ca n'Oriac de Sabadell. Això implicava crear uns 700 metres del traçat soterrat, amb tres viaductes i trams a cel obert per a creuar el riu Ripoll, i amb una inversió prevista de 320 milions d'euros.
Recentment, a finals de 2022, el ple de l'Ajuntament de Sabadell va aprovar una iniciativa per reclamar a la Generalitat el perrlongament de la línia, donant, així, resposta a les necessitats de mobilitat dels ciutadans de Castellar, però també implicant una reducció del pas de vehicles privats per la trama urbana de la capital comarcal.