Un camió de gran tonatge circulant per l'N-420 a l'interior de Gandesa, una constant en aquest municipi. L'Ajuntament demana que es construeixi una variant
El pas dels camions per l'N-420 és constant a Gandesa, a la Terra Alta. Els divendres el trànsit augmenta exponencialment (3CatInfo)

Gandesa reclama el desdoblament urgent de l'N-420 arran de diversos atropellaments

La carretera travessa el municipi pel mig i la nova variant és una demanda històrica que s'ha reactivat després que en els últims mesos hi hagi hagut tres atropellaments, un dels quals mortal
Corresponsal de 3CatInfo a les Terres de l'Ebre
2 min

Fa més de 20 anys que l'Ajuntament de Gandesa, a la Terra Alta, reclama al Ministeri de Transports que executi el desdoblament de la carretera que travessa el municipi. L'N-420, en el seu tram entre Alcanyís, a Terol, i Tarragona, passa directament pel nucli de la capital de la Terra Alta.

Amb els anys, el municipi ha crescut i la carretera ha passat a ser una franja que divideix Gandesa. L'alcalde, Carles Luz, detalla: "Hem crescut cap a l'oest. A l'altre cantó de la nacional hi tenim els jutjats, l'institut, els Mossos i el registre. Fa 50 anys, l'N-420 sí que quedava a un cantó del poble, però ara no."

Ara mateix, Gandesa té sis passos de vianants a l'altura de la nacional i només un semàfor. En aquest context, en els últims mesos hi ha hagut tres atropellaments; un va ser mortal, i ha fet encendre la reclamació, una altra vegada.

No només a l'Ajuntament, sinó també entre els veïns de Gandesa: "Tenim molta por cada cop que creuem un pas de vianants. Com a mínim fa més de 15 anys que es demana i, de moment, no hem aconseguit res de res", explica una veïna. Una comerciant afegeix: "Potser nosaltres hi perdríem una mica, però és una qüestió de seguretat, i en salut hi guanyaríem tots."

El març del 2023 el ministeri va licitar el projecte. Des d'aleshores, no hi ha hagut cap avenç destacat. De fet, si ara s'acceleressin els tràmits, fins al 2030, aproximadament, no estaria executada la variant.

No és la primera vegada que des de la Terra Alta es demana executar aquesta obra. "Per diferents motius que l'estat espanyol sabrà, el primer projecte no es va acabar materialitzant i va caducar. Això era al voltant dels anys 2000", afegeix l'alcalde.

Mesures provisionals

Mentre no s'avança en el projecte per fer la variant, l'Ajuntament demana que el govern espanyol apliqui mesures a curt termini.

Seria, bàsicament, la instal·lació de més semàfors --ara només n'hi ha un-- i de més senyals lluminosos i verticals per advertir els conductors. El ministeri sí que estaria disposat a fer-ho, però reclama que el cost d'aquestes millores l'assumeixi l'Ajuntament, cosa que el govern municipal rebutja.

Avui és notícia

Més sobre Trànsit

Mostra-ho tot