Ens connecten o ens aïllen? Les xarxes, a debat

Durant la preparació del documental, l'equip va convidar un grup d'alumnes d'Antropologia, a la Universitat Autònoma de Barcelona, a debatre sobre socialització virtual i soledat individual. Un debat amb el professor Hugo Valenzuela que il·lustra les contradiccions a què ens enfrontem els usuaris de les noves tecnologies
Director de documentals a "Sense ficció"
4 min

Durant el rodatge de "Solitud: la pandèmia de l'era digital", assistim a una classe del professor d'Antropologia Hugo Valenzuela a la Universitat Autònoma, en què es planteja tractar amb els seus alumnes la tesi de "l'individualisme connectat" com a ideologia i producte del món competitiu i tecnològic en què vivim. Una situació nova, que ha passat a ser el centre de la socialització -virtual, és clar- i que pot provocar un augment de la solitud en el món real.

La majoria d'estudiants coincideixen a reconèixer que Tinder, WhatsApp, Instagram, Facebook, TikTok... són eines virtuals que poden promoure relacions que alimenten la seva esfera professional i també, o sobretot, la personal.

Hugo Valenzuela, professor d'Antropologia a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) (CCMA, "Solitud: la pandèmia de l'era digital", d'A)

El professor Valenzuela els recorda que la nostra societat ha tendit a ser, en principi i fins i tot en absència de la tecnologia, més individualista. Hi ha una tendència històrica que des de les societats tradicionals, la Revolució Industrial, el liberalisme i altres processos històrics, les societats occidentals siguin en principi més individualistes. Perquè abans, en les societats més tradicionalistes, més basades en el col·lectiu comunitari, més petites, un naixia en un estament particular i pertanyia a aquest estament fins que es moria. I ara és veritat que amb l'alliberament d'aquestes societats tradicionals i el liberalisme, la propietat privada, les llibertats individuals, han portat coses que se suposa que són «bones», com és aquesta possibilitat de llibertat de l'individu.

Som una societat més individualista, definitivament, i això té alguns aspectes positius i d'altres de negatius, que es projecten ara, encara més, mitjançant la tecnologia digital.

La societat és flexible, és dúctil. Segurament incorporarà coses bones d'aquesta tecnologia i se n'han d'esperar d'altres. Les noves tecnologies són impactants, però encara les estem aprenent a gestionar. No seria estrany que d'aquí cinc anys als espais públics no es deixi fer servir el mòbil, com va passar amb el tabac, per evitar aquest tipus d'interferència constant.

Estudiants d'Antropologia de la UAB debaten sobre la solitud i la socialització virtual que han portat les noves tecnologies (CCMA)

Les noves tecnologies, però, van arribar per quedar-se, i s'han convertit en imprescindibles. El problema rau en el mal ús que se'n pugui fer i en la forma que hi entren els nens i nenes en edats massa primerenques, quan els seus cervells encara estan en formació i es poden contaminar per sempre.

Els alumnes d'Antropologia són conscients de la solitud real que aporten les xarxes de la socialització virtual, i dels avantatges que ja tenen incorporats al seu estil de vida.

A mi, que tinc una malaltia rara, Internet m'ha ajudat a superar-la.

Si no fos per les xarxes socials, s'acabaria el lligar.

Les xarxes em connecten al món virtual, però també em serveixen per quedar amb amics en el món real.

Som fills de la socialització virtual i això és positiu. Ens manté sempre connectats amb el món i la realitat diversa i amplíssima que ens envolta, a la qual mai hi podríem haver accedit.

La socialització virtual és un fet i no hi ha tornada enrere, però jo prefereixo la real. L'empatia, els gestos, la pell, les pors, la connivència, no es perceben en el món virtual i és una gran pèrdua.

Has de ser molt sencer com a persona i estar molt ben moblat del cap per no caure a les mans de l'imaginari irreal que ens ofereixen les xarxes.

En aquesta classe els estudiants reflexionen sobre el concepte de l'"individualisme connectat" (CCMA)

Els processos cap a la solitud o cap a l'individualisme no només venen induïts per les tecnologies, sinó també per la nova organització del món, de la globalització, dels canvis en les relacions laborals, el teletreball... Tot això contribueix a formar aquest individualista, aquest esperit sol.

No s'ha de ser apocalíptic, diu el professor Valenzuela, perquè la gent es reinventa i es creen nous tipus de famílies, que no són les tradicionals però que també funcionen i donen aquesta cobertura, però sí que ens trobem amb una pèrdua objectiva del teixit comunitari o el teixit de barri, col·lectiu. La gent s'agrupa menys, té menys relacions de cooperació, és una dada objectiva, i tendeix més a tancar-se en petits col·lectius més individuals o en petites relacions molt més puntuals. Això seria un vessant particular de la nostra societat. Llavors, esclar, ens trobem amb la tempesta perfecta quan a totes aquestes transformacions socials hi afegim les noves tecnologies que promouen l'individualisme connectat.

En la nostra societat, conclou el professor Valenzuela, tan interconnectada, quan alguna persona diu que està sola o que se sent sola vol dir que alguna cosa del sistema ha fallat.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Sense ficció

Mostra-ho tot