Un tren vermell d'Iryo al costat d'un que opera Ouigo
Un tren vermell d'Iryo al costat d'un que opera Ouigo (EFE/Manuel Bruque)

Iryo i Ouigo competiran amb Renfe al corredor del Mediterrani

La companyia italiana participada per Air Nostrum vol connectar Barcelona i València el 2028 i Competència autoritza la ruta Alacant-Elx-Múrcia a la francesa
El periodista Aiats Agusti mirant a càmera
Periodista de 3CatInfo
2 min

La competència arribarà al Corredor ferroviari del Mediterrani. El servei de trens de passatgers de l'eix que va de França a Algesires entrarà en una nova etapa amb l'arribada, per primer cop, de competència directa a Renfe en alguns dels seus principals trajectes.

Les operadores privades Iryo i Ouigo han confirmat o rebut autoritzacions per començar a oferir serveis d'alta velocitat que connectaran Barcelona i València, d'una banda, i les ciutats d'Alacant, Elx i Múrcia, de l'altra, en un eix ferroviari clau i amb més demanda de l'estat que fins ara havia estat majoritàriament en mans de l'operadora pública.

Així, l'eix mediterrani esdevindrà un dels principals camps de joc de la liberalització ferroviària.

Iryo connectarà Barcelona i València

En el cas d'Iryo, la companyia --d'arrel italiana i participada, entre d'altres, pels accionistes de la valenciana Air Nostrum-- ha ratificat recentment el seu interès pel corredor.

El seu nou conseller delegat, Fabrizio Favara, va assegurar en un acte a Barcelona que el material ferroviari ja està preparat i que l'entrada en servei dependrà del tancament dels tràmits administratius.

Fotografia d'arxiu dels trens Iryo (Iryo)

L'operadora preveu que el corredor s'obri a la competència el 2027 i situa com a prioritat estratègica començar a operar el trajecte Barcelona-València a partir del 2028.

Favara també va anunciar que Iryo incorporarà tres nous trens a la segona meitat del 2026 a la seva flota a l'estat, una ampliació que permetrà incrementar les freqüències i passar de les 30 actuals a 32, amb una inversió propera als 100 milions d'euros.

Ouigo enllaçarà Alacant, Elx i Múrcia

Paral·lelament, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha autoritzat nous serveis d'alta velocitat d'Ouigo a la ruta Alacant-Elx-Múrcia.

L'organisme regulador ha conclòs que aquestes noves connexions no comprometen l'equilibri econòmic del contracte de servei públic 2018-2027 entre el Ministeri de Transports i Renfe Viatgers.

En concret, Ouigo oferirà dos serveis diaris per sentit entre Alacant i Múrcia, i un servei addicional per sentit entre Múrcia i Elx.

Segons la CNMC, aquests serveis no són substitutius dels que presta Renfe amb obligacions de servei públic, ni a la xarxa convencional ni a la d'alta velocitat.

Imatge d'arxiu d'un tren de Ouigo
Ouigo és una companyia ferroviària de baix cost que ofereix el servei d'alta velocitat (Europa Press)

El regulador argumenta que hi ha diferències clares en el nombre de parades, els temps de viatge, les freqüències i els preus, fet que justifica l'autorització.

Amb aquests moviments, el corredor del Mediterrani es prepara per a un escenari inèdit de competència ferroviària en passatgers, que pot transformar l'oferta, les freqüències i les condicions del servei en un dels eixos de mobilitat més estratègics dels Països Catalans.

Avui és notícia

Més sobre Corredor Mediterrani

Mostra-ho tot